Foto:
Foto:Bilde 1 av 1

Nå legges planene for nye Økern Torg, dette mener Groruddalen Miljøforum

Eiendoms- og byfornyelsesetaten (EBY) foreslår å omregulere Økern Torgvei 6 m.fl. fra torg, turvei/skiløype til bolig, forretning, bevertning, skole, barnehage, grønnstruktur og tilhørende samferdselsanlegg.

HENSIKTEN MED PLANEN er å transformere planområdet til et nytt boligområde med fire boligkvartaler, ca. 900 nye boliger, ny ungdomsskole med flerbrukshall, barnehage, samt en ny park på 40 daa.

Tomteområdene er i all hovedsak kommunale. Strategisk plan for Hovinbyen gjelder. Planområdet er meget omfattende og må ses i sammenheng med den nylig framlagte planen for Økern sentrum.
Planforslaget lå ute til offentlig ettersyn første gang høsten 2021, men har nå blitt endret i så stor grad bl.a. gjennom konsekvensutredning, at det utløser et nytt offentlig ettersyn. Plan- og bygningsetaten (PBE) anbefaler planforslaget fra EBY med noen forbehold. Disse dreier seg bla. om byggehøyder, bredder mellom boligkvartaler, støy og luftkvalitet.
Groruddalen Miljøforum (GM) vektlegger i sine høringsuttalelser trafikk-, miljø- og støyutfordringer samt tiltak som fremmer gode bo- og oppvekstmiljøer og/eller bedrer kvaliteten i eksisterende områder. GM viser til sin uttalelse fra september 2021. Vi ser at flere av våre innspill er innarbeidet i planforslaget som nå er på høring.

REDUKSJON AV ANTALL BOLIGER fra 1000 til 900 ser vi som en positiv endring. GM støtter også fullt ut planene om gode parkanlegg og at det etableres flerbrukshall, ungdomsskole, barnehager og rekreasjonsområder på tomtene. Vi er enig i at antall innkjøringer til p-kjeller i Økern Torgvei er redusert fra tre til to, og til kun én direkte fra Økern Torgvei. Den nye planen har større søkelys på å gjøre alle sider av skole- og barnehageanlegget trafikksikkert og bilfritt. Det er bra.
GM synes det er flott at flerbrukshallen på 4000 kvm (økt med 500 kvm siden forrige høring) blir sikret som en del av skoleanlegget og skal inngå i et større eksisterende idrettsanlegg. Dette vil bidra til at nærmiljøet får et rikt tilbud på kultur-, idretts- og fritidsaktiviteter. Det er viktig at de åpne områdene mellom blokkene blir så brede at de blir tiltrekkende og blir brukt av beboerne.

GM MENER FORTSATT AT Hovinparkens størrelse må sikres minimum 40 dekar. Hovinparken er helt sentral i utvikling av Økernområdet. Planforslaget sikrer at turvei D2 forbedres og at Refstadbekken skal gjenåpnes. Disse er imidlertid fjernet fra plankartet siden forrige offentlig ettersyn. Den konkrete plasseringen må fastsettes i en ny landskapsplan i sammenheng med resterende grønnstruktur bla. for å sikre at gjenåpnet bekk kobles videre til Hovinbekken. GM mener at både skolen, Hovinparken og barnehagen gjennom rekkefølgebestemmelser må sikres ferdigstillelse samtidig med at de første boligene ferdigstilles.
GM viser også til Bydel Bjerkes tidligere innspill om at bydelen har et stort behov for samhandlingsboliger til bl.a. beboere med rus-/psykiatriske plager. Oslo kommune eier som nevnt tomtene som nå skal bebygges, og GM oppfordrer kommunen til å innpasse Bydel Bjerkes behov for slike omsorgsboliger på Økern. GM støtter også PBE som mener at endringene i planforslaget for å sikre sosiale boformer/bofelleskap for yngre og eldre målgrupper er positive. Dette bør sikres som et krav og ikke kun en mulighet.

I FORBINDELSE MED REVIDERINGEN av planen er det gjort endringer som konsentrerer trafikken til et definert område med få mulige konfliktpunkter med myke trafikanter. Dette skjer ved å konsentrere mesteparten av kjøring i et felles gatetun mellom skole- og barnehage og planlagt boligfelt 1 og 2 i nord. Kjøring inn skal være begrenset til hovedsakelig varelevering, utrykningskjøretøy, nødkjøring, innkjøring til boligene og drop-off sone for sosial infrastruktur.
Så ser GM fra planforslaget at det er kommet innspill fra Bymiljøetaten og Ruter at det er ønskelig at Økern Torgvei skal tilrettelegges som kollektivtrasé, primært for buss, men også fremtidig trikketrasé avhengig av behov. GM er tilfreds med denne endringen av trafikksikkerhetshensyn, men har problemer med å se at veibredden på 7,0 meter vil være tilstrekkelig.

GM HAR UTENOM PLANFORSLAGET fått informasjon om at Sporveien AS ved datterselskapet Bussanlegg har foretatt en mulighetsstudie, hvor de sier at det er mulig å etablere ca. 140 oppstillingsplasser for el-busser under Bjerke Travbane. Det fremkommer ikke hvordan bussene eventuelt skal kjøre til og fra travbanen. Hvis en slik oppstillingsplass mot formodning skulle bli noe av, vil GM understreke at Økern Torgvei må være helt uaktuell som kjørevei.
Avslutningsvis vil GM vise til sin forrige uttalelse til saken. Mye er forbedret nå. GM vil også støtte opp om PBEs forbehold til foreliggende planforslag: «Alle planlagte boliger sikres med tilfredsstillende luftkvalitet og skjerming mot støy. Tverrforbindelsene sikres med større bredde. Byggehøydene i felt 1 mot nord og nordøst reduseres». Dette må til for å sikre trivsel, stabilt bo- og oppvekstmiljø og forebyggende helsetiltak.

Ragnar Torgersen, Dag Tveit Bråthen, Ole-Jørgen Pettersen
og Reidunn Myster Beier