Ford Capri 3.0 S 1975 Foto: Arkivbilde
Ford Capri 3.0 S 1975 Foto: ArkivbildeBilde 1 av 1

Bildet av den forsvunne Ford Capri dukket opp i lokalavisens arkiv

I Sarpsborg sitter en mann som jakter på en helt spesiell bilmodell, nemlig Ford Capri S – for ettertiden kjent som Capri JPS. Bilen kom til Norge i kun ett eksemplar i reklameøyemed, og ble testet av Akers Avis Groruddalens legendariske motorjournalist Leif Sommer i 1975. Den reportasjen brakte Runar Jansen til avishusets kjeller på Grorud.

Den ettertraktede Ford Capri 3,0S ble ikke solgt i Norge da den først ble introdusert i 1975. Den eneste modellen som reiste rundt i Norge ble stjålet i 1996, sporløst. Nå håper han at noen av Akers Avis Groruddalens lesere kan hjelpe ham på sporet av denne bilen. Han tror nemlig ikke en slik spesiell bil er kappet i biter, eller dumpet i et tjern.

– Det er ikke en bil som ble solgt i Norge, den ble importert for å brukes i reklamer, utstillinger og show. Det er for mange en nostalgisk bil som bringer frem barndomsminner for spesielt interesserte. Det var ikke normalt å se denne type biler kjørende rundt i norske gater, forklarer Jansen, som bl.a. arbeider som frilans-journalist for bladet Norsk Motorveteran. Men artikkelen om den spesielle Caprien er ment for den norske Capri-klubbens medlemsblad.

Reodor Felgens Grand Prix-racer svir fremdeles hull i landets filmlerreter, og er nok i særklasse landets raskeste bil. Men ikke så mye lengre ned på listen vil vi anta at Ford Capri S befinner seg, selv om den ikke krøller asfalten som en fillerye i startøyeblikket…, skrev Sommer i 1975, med tittel; På Groruddals-veien med: Ford Capri S.

Runar Jansen - tlf 97405347. (Foto: Kjetil Kleven.)
 Foto: Kjetil Kleven

Runar Jansen – tlf 97405347. (Foto: Kjetil Kleven.)
Foto: Kjetil Kleven

Jansen mener det er mange som synes Ford Capri S er den peneste Caprien som er laget, og derfor mye interesse rundt bilen. Han har tidligere drevet med slektsforskning, samme metoder og ferdigheter bruker han nå for å forsøke å skrive bilens historie fra ny og frem til den forsvant. Den var sist sett av datidens eier på Hedmark.

– Jeg vil se den komme tilbake til dagslyset, sier han.

Da Jansen var på jakt etter bilder av bilen fant han en sak i avisas arkiver. På 70-tallet fikk noen aviser teste ut bilen, Akers Avis var den første avisen i Norge som fikk prøvekjøre bilen.

Leif Sommer, en unik og viktig mann i Groruddalen, med en lang historie innen motorsport, fikk låne bilen noen dager i 1975.

I Norge finnes det bare en eneste S, men den er til gjengjeld spesialbestilt med 3 liters motor, gass-støtdempere, nedbygd bakstilling og spoiler foran og bak. Som første avis i Norge fikk Akers Avis anledningen til å prøve dette fartsvidunderet i noen dager. Det er ikke for sterkt sagt at denne bilen vakte oppsikt.

Begrenset utgave

Bilen var en begrenset utgave introdusert i 1975. På verdensbasis var det bare 2.000 biler, delt likt på høyre og venstre ratt. Disse er nå sjeldne og ettertraktet hos bilentusiaster og samlere.

Bilens design var inspirert og sponset av «John Player Special» som var en engelsk tobakk- og sigarettprodusent. Bilen hadde gulldekor og eksklusivt interiør, likt som sigarettpakken. John Player Special, kjent som JPS i bil-miljøet, samarbeidet med Team Lotus i Formel 1. 75 prosent av bilene var sorte, og resten hvite.

Slektsforskning på bil

– En Capri med V6-motor hadde samme status i Europa som Ford Mustang hadde i USA. Capri var tøffe saker, disse bilene var det kuleste man kunne få som en arbeider, sier Jansen.

I løpet av prosjektet ønsket han å intervjue alle bilens 13 eiere, og fortelle deres historie med den. Ikke alle har hatt mulighet, men Jansen har likevel hørt flere flotte historier.

– Jeg skriver om minner og historier fra eierskapet. Hvordan den var å kjøre, og oppmerksomheten den fikk. Bilen har fått skader og vært i grøfta, den har blitt bygd om og tilbake igjen. Men den er først og fremst full av gode minner for de tidligere eierne, forklarer Jansen.

God verdistigning

Bilen ble produsert med ulike motoralternativer: 1,6 L, 2,0 L, 2,3 L og 3,0 L. Den siste venstrerattede «JPS’n» med 3.0-liter som er identisk med den norske befinner seg i Danmark, og har en prislapp på rundt 400.000 danske kroner.

– Det er mye penger for noe så enkelt som en Ford. Det er et samleobjekt for noen, og har en god verdistigning, forklarer Jansen.

Konklusjon: Dette vil aldri bli noen allemannseie, men en bil for dem som vil noe helt spesielt med bilen og som føler behov for å ha gøy av å ha en oppsiktsvekkende sportslig bil.