– XC60 er en god, romslig og trygg familiebil med en utpreget følelse av luksus og komfort. Volvo har i de senere årene beveget seg inn i Premium-segmentet, og XC60 er en bil som definitivt hører hjemme her. Det er en komplett bil som gir deg alt du trenger. En bil vi er veldig stolte av, sier Ola Bråtebekken som er selger hos Bilia på Økern.
Da Volvo XC60 så dagens lys som en litt mindre oppfølger til XC90 slo den umiddelbart an. Nå er bilen inne i sin andre generasjon, som ladbar hybrid, og er blant markedets aller mest populære. Det er ikke uten grunn. Her er det nemlig mye å more seg med og glede seg over…
Balansert ytre
Nye XC60 er halvannen centimeter nærmere bakken enn forgjengeren. I tillegg er høyden på bilen redusert litt samtidig som bilen har blitt noe bredere.
Eksteriøret byr ellers på mye av det man har blitt vant med fra Volvo, og både frontlys, den bratte grillen, hekkpartiet og de stramme linjene er gjenkjen nbare. XC60 skiller seg imidlertid litt ut ved at de bakerste siderutene har en liten dult oppover.
Alt i alt fant vi designet smakfullt og midt i blinken. Vår konklusjon er at Volvo XC60 både er sporty og røff, og vil bli lagt merke til, uten at den blir vulgær, pågående og prangende.
LEKKERT: Interiøret i Volvo XC60 er noe av det nydeligste vi har opplevd i en bil.
Vakkert innvendig
Innvendig ble vi varme om hjertet med en gang vi åpnet dørene. Det er nemlig slik vi drømmer om at det skal se ut i alle biler. Interiøret i Volvo XC60 er intet annet enn fabelaktig utført med skandinavisk luksusdesign i gode og solide materialer og stoff. Her er ikke noe hardplast velkommen, alt er bunnsolid levert og oser kvalitet og eksklusivitet.
Vår testbil kom med et nydelig lyst interiør (som inkluderer gulv og matter). Det er muligens ikke den løsningen vi ville anbefalt til barnefamilien eller folk som velger å spise kebaben sin i bilen, men herregud så flott det er når det er rent.
Smart og komfortabel
Ellers byr Volvo XC60 på alt du trenger av teknologi, smarte løsninger, små og store oppbevaringsrom og høy komfort i kupeen. Ikke minst gjelder dette for Volvo-setene som er svært komfortable og kommer med en rekke innstillingsmuligheter som gjør godt både for rygg, ben og lårstøtte. Her kan man virkelig sette seg tilbake og kose seg både på korte og lange turer.
Greit med plass
Volvo har et rykte på seg for å være både romslige og praktiske, og XC60 er intet unntak. I baksetene hadde vi ingen problemer med å få plass til både sjel og kroppsdeler til to voksne menn.
XC60 uten ladbar drivlinje har 505 liters bagasjerom å skilte med, men kjøper du en hybridversjon stjeler batteripakka 37 liter slik at totalen blir 468 liter (1395 med setene nedslått). Det er uansett nok til at de aller fleste bilkjøpere vil klare seg fint, og langt fra minst i klassen.
Herlig på veien
Vi klarte ikke å vente særlig lenger, satte oss foran i bilen, diskuterte hva slags kjøremodus (5 forskjellige hvor du mikser drivstoff og elektrisitet) vi skulle prøve ut og satte avgårde nedover på Trondheimsveien. Volvo XC60 imponerte heldigvis også der…
Støyisoleringen er bunnsolid, og styringen er både lett og presis. Særlig om du velger det mest sporty kjøreprogrammet som både strammer opp bilen og gass og brems. Bensinmotoren og elmotoren jobbet sømløst sammen, og med nesten 400 hestekrefter har du både kraft og punch nok til å takle alle stiuasjoner. Ellers er det greit å nevne svingradiusen på bilen som er uvanlig god for denne klassen. Det er også ryggekameraet som må være blant markedets beste.
Sikker som banken
Bilen, som er regnet blant de aller sikreste på markedet, er ellers stappet fullt med alt av sikkerhetsutstyr og elektroniske hjelpemidler (hvorav mye kommer som standardutstyr) som skal hjelpe deg til å få en perfekt tur.
Småfinesser, som for eksempel skjult elektrisk hengerfeste som kommer fram med en knapp fra bagasjerommet eller en egen knapp for å senke bilen ved innlastning, er det også mye av.
GREIT MED PLASS: Batteripakken stjeler litt fra utgaven med tradisjonelt drivstoff, men det er fremdeles 468 (1395) liter til rådighet i bagasjerommet.
Ok elektrisk rekkevidde
Mange hybrid-kjøpere i dag har rekkeviddeangst, og vil gjerne gardere seg mot å bli stående stille uten liv i bilen. I hybridversjonen av Volvo XC60 slipper man det problemet. Bilens elektriske motor har en oppgitt rekkevidde på 50 kilometer, men dette vil variere utifra hva slags hjulstørrelse og utstyr du har i bilen. De fleste brukerne opplever at den elektriske rekkevidden rekker et sted mellom 40 og 45 kilometer. Dette holder uansett for mange i den daglige kjøringen til jobb, barnehage og butikken før man bytter modus når man skal til hytta i helgen.
Mange valg
Volvo XC60 kan fåes i en rekke varianter (Hybrid, Bensin, Bensin Twin Engine og Diesel) og utstyrsmodeller (Momentum, R-Design, Inscription og Polestar Engineered). Prisene starter på 623.000 kroner og strekker seg opp mot millionen for den råeste utgaven med alt tenkelig utstyr.
Vår testbil var en oppdatert Plug-in hybrid med 303+87 hestekrefter, firehjulstrekk og 8-trinns automatisk girboks som gjør 0-100 på 5,3 sekunder til en startpris på i overkant av 900.000 kroner.
Dette er ikke akkurat priser for «Hvermansen». Det har imidlertid også Bilia innsett, og har derfor gode kampanjer på leasing av bilene for å gjøre dem mer overkommelige og relevante.