UGUNSTIG:Har du ikke muligheten til å lade hjemme, er det ikke mye å spare på drivstoffkostnadene. Lading langs veien er uforholdsmessig dyrt sammenlignet med hjemmelading (Foto: NAF).
UGUNSTIG:Har du ikke muligheten til å lade hjemme, er det ikke mye å spare på drivstoffkostnadene. Lading langs veien er uforholdsmessig dyrt sammenlignet med hjemmelading (Foto: NAF).

Like dyrt å hurtiglade som å tanke diesel

Hurtiglading koster nå rundt 5 ganger så mye som å lade hjemme. – Det er et for stort gap mellom spotprisen på strøm og det du må betale på hurtigladeren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Elbiler er kjent for å ha billigere drivstoff enn dieselbiler, men med dagens priser på hurtiglading gjelder ikke det.

– Med dagens prisnivå på hurtiglading er det like dyrt å lade elbilen som å tanke opp dieselbilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Da strømprisene var som høyest, ble hurtigladeprisene skrudd kraftig opp. Siden den gang har prisene gått ned, men fortsatt ligger prisen for å hurtiglade betydelig høyere enn strømprisen.

Et regnestykke NAF har gjennomført viser at du betaler like mye for å hurtiglade elbilen som å fylle tanken på dieselbilen, hvis du ikke har rabattavtale.

– Prisnivået i strømmarkedet bør gjenspeiles bedre på ladeplassen, sier Sødal.

Stor prisforskjell

Flere av de store ladeoperatørene har en pris på 6,49 kroner pr. kilowattime for strømmen på hurtiglading. Samtidig har den gjennomsnittlige spotprisen på Østlandet så langt i april ligget under 50 øre pr. kilowattime.

Kjører du 1000 kilometer i måneden i en elbil som bruker 0,2 kilowattimer pr. kilometer, og du kun hurtiglader for 6,49 kroner pr. kilowattime, koster det deg 1298 kroner.

En gjennomsnittlig dieselbil med forbruk på 0,6 liter pr. kilometer og en literpris på 22 kroner gir en månedlig kostnad på 1320 kroner i måneden etter 1000 kilometers kjøring.

– Har du ikke muligheten til å lade hjemme, er det ikke mye å spare på drivstoffkostnadene. Lading langs veien er uforholdsmessig dyrt sammenlignet med hjemmelading, sier Nils Sødal.

Lading hjemme er en stor fordel

Er du avhengig av hurtiglading, er det lurt å se etter en rabattavtale. Sjekk hva du kan få av rabatter gjennom medlemsorganisasjoner, bilmerket du eier, ladeoperatørene og andre.

– For dem som hurtiglader mye er det penger å hente på gode rabattavtaler, sier Sødal.

Det prisnivået som er på hurtiglading pr. i dag viser hvor stor fordel man har ved å lade bilen hjemme.

– Hjemme har du den billigste strømmen, og fordelen av å kunne starte dagen med «full tank» hver dag, sier Sødal.

– Men det er ikke alle som har muligheten til å lade bilen hjemme. Derfor er det viktig at strømprisen reflekteres bedre i hurtigladeprisene enn den gjør i dag, avslutter Sødal.