VIKTIG HUSKELISTE: Daglig leder hos Rommen Bil, Kent Drolsum, oppfordrer til blant annet å sjekke lys, vindusviskere og dekk nå som høstmørket er over oss. Foto:
VIKTIG HUSKELISTE: Daglig leder hos Rommen Bil, Kent Drolsum, oppfordrer til blant annet å sjekke lys, vindusviskere og dekk nå som høstmørket er over oss. Foto:Bilde 1 av 2
OGSÅ INNVENDIG: Når du har fått vasket vekk fugleskitten på frontruta – husk at det er like viktig å holde bilrutene rene på innsiden. Foto:
OGSÅ INNVENDIG: Når du har fått vasket vekk fugleskitten på frontruta – husk at det er like viktig å holde bilrutene rene på innsiden. Foto:Bilde 2 av 2

Mørke høstkvelder – på tide å sjekke billysene

Kveldene blir mørkere og mørkere, høsten kommer med stormskritt – da er det på tide å sjekke både lys, vindusviskere og bildekk.

– Det skjer hvert år. Høstmørket kommer som julekvelden på kjerringa. Ikke vent, ta grep allerede nå, oppfordrer daglig leder ved Rommen Bil, Kent Drolsum. Selv om det fremdeles er sommerlige tilstander, så endres ikke det faktum at kveldsmørket kommer tidligere og tidligere, og skikkelig høst og regntunge kvelder kan komme uhyggelig fort.

Jevne mellomrom

– Sjekk ganske enkelt alt av lys. Nær og fjernlys, samt blinklys og bremselys, sier Kent.


Han legger til at selv om utviklingen på billys går den rette veien, er det faktisk noen bilmodeller som har for dårlige lys, både foran og bak. 


– Ellers er det viktig å sjekke vindusviskerne. Bytt så ofte du vil, men det skader ikke å skifte en gang for mye. De blir gradvis dårligere, så vi kan alle gå i den fella at vi ikke oppfatter at de har blitt for dårlige. Husk også å rense viskerne med jevne mellomrom, påpeker Kent.

Dessuten bør vinduene uansett vaskes med jevne mellomrom. Høyst sannsynlig oftere enn det du gjør.


– Vindusviskere etterlater seg striper som forstyrrer, og det er alltid noen områder på kantene og øverst på vinduet som forblir møkkete, legger Kent til.

 Dessuten må man ikke glemme å vaske vinduene innvendig. 
- Der er det mange som er for sløve. Det ser vi på bilene vi får inn. Det er forresten en god del som ikke rengjør bilen innvendig i det hele tatt. Vi pleier å fleipe med at det ser ut som man kan sette poteter i enkelte biler. Så ille kan det være, humrer Kjell.



Mørke kvelder

Da Akers Avis Groruddalen i fjor tok kontakt med Morten Fransrud i NAF for å belyse det faktum at eldre bilister ikke lenger har samme syn, og at reaksjonsevnen ikke lenger var den samme, slo han fast følgende:

«En bilist på 21 år kan oppdage en elg på 100 meters avstand. Er du 60 år, oppdager du den ikke før du er 30-40 meter unna. Jeg kan sitte en hel dag og gi deg slike eksempler. Vi kjenner alle til uttrykket «mann med hatt», som kommer av at det ofte er nettopp en eldre herre med hatt i bilen som kjører så sakte foran deg. Egentlig bør vi gi mannen med hatt en klapp på skulderen. Han har skjønt det. Faktum er at hvis du kjører like fort når du er 70 som da du var 40, er du ganske enkelt en fare i trafikken! Risikoen for ulykker blant de aller ferskeste sjåførene er redusert med hele 70 prosent de siste årene – det har ikke skjedd med seniorbilister. Og med senior mener jeg 45 pluss».


- Den uttalelsen støtter jeg fullt ut. Og ikke minst blir dette enda mer aktuelt når det er mørke kvelder kombinert med regn og «glatte løvblader» som ligger på asfalten. Det gjør det enda viktigere for modne bilister å sjekke lys, vindusviskere og vask av rutene. Men dette gjelder selvfølgelig alle uansett alder, påpeker Kent.


OGSÅ INNVENDIG: Når du har fått vasket vekk fugleskitten på frontruta – husk at det er like viktig å holde bilrutene rene på innsiden.

OGSÅ INNVENDIG: Når du har fått vasket vekk fugleskitten på frontruta – husk at det er like viktig å holde bilrutene rene på innsiden.

Økt bremselengde

Det er også viktig å sjekke dekkene på denne tiden. Mønsterdybde, skade og lufttrykk. 


– Det er fremdeles ikke forbudt å bruke piggfrie vinterdekk hele året, selv om det betyr lengre bremselengde på vått føre om sommeren i forhold til ordinære sommerdekk, sier Kent. 


Beregninger som er gjort, viser at et piggfritt vinterdekk i 80 km/t og 6 varmegrader gir 12 meter økt bremselengde i forhold til et sommerdekk. I 50 km/t og i 20 varmegrader, øker dette til hele 14,5 meter. Det er også konstatert at piggfrie vinterdekk slites fortere på varm asfalt, veigrepet reduseres og svingegenskapene forringes.


– Når disse dekkene kommer på høstglatte veier har du samme problemstilling. Jeg er for at man bruker både sommerdekk og vinterdekk. Men det aller viktigste – sjekk dem uansett hvilke dekk du har, oppfordrer Kent.



Han minner om at det ikke er så lenge til vinterhjulene skal hentes fram.

– Skift også disse så tidlig som mulig, ikke vent. Jeg skal ikke være en moralens vokter. Men alt vi har snakket om her er viktig, det er din egen sikkerhet det dreier seg om, sier Kent.