Grorudbanen5
Bilde 1 av 6
MYE USYNLIG: Tidligere i august var avisa nede på banen for å se på arbeidet. Flere nye skinner er lagt på den stengte strekningen.
MYE USYNLIG: Tidligere i august var avisa nede på banen for å se på arbeidet. Flere nye skinner er lagt på den stengte strekningen.Bilde 2 av 6
NYE SKINNER: I alt har det blitt lagt 10.000 meter med nye kjøreskinner på Grorudbanen.
NYE SKINNER: I alt har det blitt lagt 10.000 meter med nye kjøreskinner på Grorudbanen.Bilde 3 av 6
Grorudbanen2
Bilde 4 av 6
SISTE FINPUSS: På Vestli stasjon ligger nye skiferplater klare til å legges på plattformene.
SISTE FINPUSS: På Vestli stasjon ligger nye skiferplater klare til å legges på plattformene.Bilde 5 av 6
TETTER TAKET: Enkelte steder i tunnelene har det dryppet vann. Det kan føre til skader når vann drypper konsekvent på ett punkt, så nå tettes også taket med ny membran.
TETTER TAKET: Enkelte steder i tunnelene har det dryppet vann. Det kan føre til skader når vann drypper konsekvent på ett punkt, så nå tettes også taket med ny membran.Bilde 6 av 6

50 år gamle sporveksler forsvinner. Bli med ned på den store oppussingen av Grorudbanen

Grorudbanen har vært stengt i hele sommer, til stor frustrasjon for mange reisende. Om to uker skal t-banen begynne å gå igjen. Da har mye skjedd.

Nede på plattformene til Vestli stasjon er det fullt trøkk to uker før ferdigstilling. Allerede på vei ned er det åpenbart at noe har skjedd de siste månedene. Det er nemlig mye lysere på stasjonen enn tidligere.

– Jeg må jo si at Vestli har blitt veldig fin med tanke på ny belysning. Det er ny belysning på alle stasjoner, men Vestli var veldig mørkt fra før, så de som bruker Vestli som sin stasjon, de vil se en formidabel bedring, bekrefter Thomas Kalleberg, prosjektleder for tilgjengelighet, med et smil.

Sammen med byggeleder Snorre Lindberg og prosjektleder Kyrre Chapman leder han an ned på plattformene og på sporet. Her er de i full gang med å bytte sporveksler.

– Vi har seks sporveksler på Vestli som vi bytter ut. Fire av dem har ligget fra 1974. Da er det på høy tid å bytte dem ut, forklarer Lindberg.

Et par meter unna starter sveisearbeidet. Gnistene spruter når metallet først varmes opp, før sveisinga begynner for fullt.

FULL FYR: Nye sporvekslere sveises fast.

Klare for framtida

Trygt oppe fra sporet ser man den synlige delen av arbeidet. På plattformene byttes skiferen på gulvet ut og ny membran legges i taket. Nye taktile fliser legges, slik at det blir tryggere å reise for blinde og svaksynte.

– Nå ligger vi faktisk så godt an at nå maler vi opp stasjonene Vestli og Stovner i tillegg. Det fant vi ut i går faktisk, at det skal vi få til. Så det blir bra, sier Kalleberg fornøyd.

Mye av jobben som gjøres vil man ikke se så godt. Byttingen av strømkabler og sporveksler er viktig, men der hadde man merket mer forskjell om det ikke hadde blitt gjort. Store deler av jobben som er gjort er nemlig nødvendig vedlikehold.

Vi liker å ta vare på det vi har. Og dette prosjektet er en del av programmet Sporveien kjører. I år er det Grorudbanen, neste år tar vi sikte på Holmenkollbanen. Og så er det veldig viktig å huske på at vi gjør dette nå i sommer, for da er det færrest mulig som tar banen, og vi skal ha det klart til skolestart, forklarer Chapman.

Noe av jobben er imidlertid gjort med tanke på hva som kommer senere. Når nytt signalanlegg bygges ut, er det en fordel at alt annet er klart.

Vi legger langsgående jording langs hele banestrekningen fra Økern til Vestli. Fiberkabler legger vi også. Det er for kommende CBTC og nye sikringsanlegg som kommer på t-banen, sier Lindberg.

Stor arbeidsmengde

Snart er mesteparten av arbeidet ferdig. Når t-banen gjenåpner 19. august skal det meste være ferdigstilt. Det lille som gjenstår får de gjennomført med passasjerer på plattformene.

– Det har jobbet rundt 300 personer, 24/7 i perioder, men stort sett har man jobbet i doble skift fram til klokka 23. Det har vært en svær jobb, og mange mann satt i sving her, påpeker Kalleberg.

I alt er det snakk om 3000 kvadratmeter med skifer på Vestli, Stovner og Romsås. På de øvrige stasjonene fremstår alt som nytt, med nye plattformkanter og nylagt asfalt. 900 tonn asfalt er fjernet og lagt på nytt, 20.700 meter med strømskinner er byttet ut og 10.000 meter med kjøreskinne er byttet.

Nå under bruddet er det begrenset hvor mye vi klarer å få gjort. Vi må gjøre det som er kritisk med tanke på stengingen. Så vi har igjen noe etterarbeid med taktile fliser og sånt som vi kommer til å ta nå til høsten. Og det samme med talevarslingsanlegget som vi skal utføre nå til høsten, sier Kalleberg videre.

NYE SKINNER: I alt har det blitt lagt 10.000 meter med nye kjøreskinner på Grorudbanen.

Raskere reise

En av de største endringene som har blitt gjort finner vi ved Vollebekk. Der har det vært fire sporvekslere som ikke har vært i bruk, men som har krevd at t-banen måtte kjøre i redusert hastighet. De har nå blitt fjernet.

– Det var noe av det første vi gjorde. Nå kommer både naboer og reisende til å oppleve at det er mye mindre lyd og at togene kjører mye fortere forbi, sier Lindberg fornøyd.

De nye skinnene og strømlinjene skal også bidra til at farten på Grorudbanen holdes oppe. Når det nye signalanlegget kommer, skal antall avganger dobles. Da er det desto viktigere at tidsskjemaet holdes.

Roser lokalbefolkningen

Når en hel t-banestrekning stenges i flere måneder er det naturlig nok ikke alle som er like fornøyde. Gjengen i Sporveien roser likevel måten groruddølene har tatt sommerens stenging på.

– De som bor her har vært veldig tålmodige med oss, og jeg føler at de viser stor forståelse for at dette må gjøres. Og vi har vel hatt veldig lite klager fra naboer. Det kan jo være utfordrende å ha oss jobbende tett innpå, men de viser stor forståelse, roser Chapman.

Kommentarer