Rapporten fra IAJ Consulting viste at bydelene i Oslo øst betaler ca 75 pst. av bompengeinntektene til Oslopakke 3, men at ca 70 pst. av disse pengene går til investeringer i Oslo vest og i Bærum kommune.
Vi lærte også at bompengestasjonene står veldig tett i Oslo øst og ikke i vest, samt at abonnenter bosatt i bydelene i Groruddalen betaler mest i snitt pr. måned.
Til tross for dette har Groruddalen nesten ikke fått noe igjen i investeringer siden innkrevingen startet for 35 år siden. For milliardene som er betalt har fått vi fått Lørensvingen og Hellerudtunnelen.
Groruddalen Miljøforum (GM) har reist spørsmål om lovligheten av bompengeinnkrevingen i Oslo, men vi har hittil ikke nådd fram med våre anstrengelser. Vi har inntrykk av at dette er problemstillinger ikke noen ønsker å ta tak i.
Oslopakke 3 (OP3) ble reforhandlet i sommer og det ble satt av planleggingsmidler til tiltak på Trondheimsveien og trikk til Bydel Bjerke. Traseen er ikke bestemt, men GM har tatt til orde for at traseen bør ligge i Trondheimsveien forbi Aker Sykehus og opp til Bjerke. Med trikken i selve Trondheimsveien vil det bidra til omlegging til bygate. Alternativet er å legge trikken i grønnstruktur og det håper vi ikke er aktuelt.
GM jobber for en full omlegging av Trondheimsveien fra riksvei til bygate, og vi har hatt jevnlig kontakt med byråd for miljø og samferdsel, Marit Kristine Vea (V), som vi opplever ønsker å være en pådriver for å få fortgang i prosessene.
Fossumdiagonalen er ikke prioritert i OP3 og det betyr at det ikke er penger til den i overskuelig fremtid. Fossumdiagonalen er omdiskutert, og GM jobber for at fylkesvei 22 fra Gjelleråsen til Hvam skal oppgraderes og at trafikken, spesielt tungtransport til Alnabruterminalen, skal kjøre ned på E6. En positiv nyhet er at Statens vegvesen har åpnet for å vurdere den muligheten.
Hvis hovedtyngden av trafikken blir sendt ned på E6 er det positivt for Trondheimsveien, men trafikkbelastningen på E6 vil øke. Derfor har GM opprettet en arbeidsgruppe som skal vurdere tiltak der, blant annet et miljølokk ved Furuset.
Et viktig tiltak for å få ned trafikken på E6 er bedret kollektivtransport til/fra nabokommunene. Det er satt av planleggingsmidler i OP3 til planlegging av forlengelse av t-banen til Lørenskog, og til opprettelse av en trasé for såkalt superbuss fra bygrensa til Lillestrøm og Kjeller.
I OP3 ble det også bevilget 399 millioner til å styrke kollektivtilbudet i Groruddalen. Det er foreløpig ikke kjent hvordan disse midlene skal brukes. Som mange vet kuttet Ruter ned på busstilbudet i Groruddalen tidligere for å spare penger.
Alnabruterminalen generer mye trafikk og tar også mye plass. Mye kan gjøres for å legge bedre til rette for gods på bane, og for å bedre trafikksituasjonen i dalbunnen. GM har opprettet en egen arbeidsgruppe og vi håper å kunne invitere til et åpent møte om temaet til høsten.
Mye av året har gått til aktiviteter i forbindelse med bompengerapporten og Oslopakke 3, men GM har også engasjert seg på flere plan med bl. a. høringsuttalelser.
Et viktig tema for GM er bevaring av blå og grønn struktur, og via «grøntgruppa» som er et samarbeidsforum for foreninger og ressurspersoner har vi utarbeidet høringsuttalelser og vært på besøk på rådhuset for å fremme våre felles saker.
I 2025 er det stortingsvalg, og GM har allerede begynt å tenke på valgmøtet. I året som har gått har vi satt søkelys på at Oslo er en delt by, noe vi vil følge opp med folkemøte om temaet, samt ta debatten i Akers Avis Groruddalen. Håpet er at problemstillingene blir tema i valgkampen og at partiene tar det videre på Stortinget.
Det planlegges også et møte om boligbygging med fokus på mer lokal medbestemmelse. Også ved boligbygging er Oslo en delt by, det bygges høyt, tett og flere små leiligheter i øst. Dette kan føre til ytterligere segregering og flere sosiale utfordringer i Oslo øst. GM stiller spørsmål ved hva som skal til for å gi bydelsutvalgene og lokalbefolkningen mer makt over utbyggingsplaner. GM har inntrykk av at dette er problemstillinger som har liten interesse blant våre politikere.
Erfaringen fra samarbeidet i grøntgruppa er at vi står sterkere når vi samler kreftene. GMs visjon er at vi skal få til det samme med de andre sakene vi jobber for. Derfor besøker vi bydelsutvalgene for å informere om hva vi jobber med, og avholder folkemøter. Hvis vi skal få resultater av det vi jobber for må Groruddalen stå samlet og jobbe på lag. Får vi til det kan vi våge å håpe at investeringene fremover kommer Groruddalens vei.
Groruddalen Miljøforum har tett samarbeide med andre foreninger og ressurspersoner og vi ønsker å takke dere alle for det gode samarbeidet i året som har gått.
Med ønske om et godt nytt år.
Hilsen styret
i Groruddalen
Miljøforum
Heidi Trøen, leder