IKKE ØNSKET: Beboerparkering fikk nok en gang «nei» av bydelsutvalget.
IKKE ØNSKET: Beboerparkering fikk nok en gang «nei» av bydelsutvalget. FOTO: Hj. Kielland jr.Bilde 1 av 1

Beboerparkering koster like mye som før om du har glemt å slette din gamle avtale:

Betaler du mer enn du må? 

Fra 1. januar endret bystyret kostnaden for beboerparkering i ytre by, som inkluderer Groruddalen, til én krone. Da Risløkka-beboer Eline Lønnå hadde en aktiv tillatelse, ble hun fortsatt trukket den gamle summen. Man må nemlig selv inn og avslutte den gamle avtalen, for så å søke på nytt. – Hadde jeg ikke oppdaget det hadde jeg betalt tusen kroner mer i mellomtiden, det er kritikkverdig at det ikke ble informert bedre, sier Lønnå. 

Hvis du har en beboerparkeringstillatelse fra i fjor, kan det være økonomisk smart å endre avtalen. Hvis du har en tillatelse som varer ut i 2024 vil ikke den nye prisen telle, da må du selv inn på kommunen sin nettside og søke om ny tillatelse. 

I 2023 kostet det 3.200 kroner for fossilbil og 1.260 kroner for elbil. 

Lønnå fulgte godt med under valgkampen da billigere beboerparkering ble lovet. Da hun på nyåret fortsatt ble trukket den gamle summen, regnet hun med at den nye ordningen ville ta tid og at fakturaen ble justert når endringen trådte i kraft. Da hennes nabo betalte 1 krone tok hun kontakt med bymiljøetaten. 

– Jeg spurte om hvorfor jeg måtte betale, da det skulle være gratis. Da informerte de meg om at det ikke gjøres noe med de løpende avtalene, og at privatpersoner må si opp avtalen og tegne en ny. Den gamle tillatelsen skulle vare fram til september, så det hadde blitt ca. tusen kroner ekstra hvis jeg ikke hadde oppdaget det, forklarer hun. 

Da Risløkka-beboeren spurte etaten om hvor dette hadde blitt informert, fikk hun beskjed om at de hadde sendt ut en pressemelding. 

– Så vidt jeg har forstått har det stått i Aftenposten, men der har jeg ikke abonnement. Det kan hende at jeg ikke har fulgt godt nok med, men det er flere som ikke har fått med seg at man selv må si opp avtalen, sier Lønnå, som ønsker å varsle andre som heller ikke visste om den nye ordningen. 

Positiv respons på prisendringen

Selv med et ønske om bedre informasjonsdeling er hun veldig fornøyd med beboerparkeringen. På Risløkka har det blitt mer fremkommelig og hyggelig i bomiljøet. Pendlerparkering og nyttekjøretøy har tidligere påvirket nabolaget negativt, noe ordningen har hjulpet med. 

– Jeg synes det er veldig fint at parkering blir regulert. Det er riktig at det ikke skal være en inntekt for kommunen da det var en sosialt urettferdig ordning. Folk med store tomter kan parkere gratis, men de som ikke har det må betale, forklarer hun. 

Det er tydelig at flere søker om beboerparkering etter prisendringen. Totalt 1.056 nye tillatelser ble tegnet i bydelene Alna, Bjerke og Stovner. 

Da avisen spurte bymiljøetaten om hvordan de hadde delt informasjonen, og hvorfor det ikke ble sendt en sms eller e-post til personer med aktive avtaler, ble avisa tilsendt en lenke til nettsiden.

– Når man søker om beboerparkeringstillatelse er det ikke et krav om å legge inn telefonnummer eller e-postadresse, og etaten har dermed ikke denne kontaktinformasjonen for alle som inngår avtale om beboerparkeringstillatelse, skriver pressevakt Bård Eion Flaen.

Bymiljøetaten hadde heller ikke utregningstatistikk på hvor mye kommunen har tjent på dem som ikke har endret avtalen. 

Ombir Upadhyay (Frp) i bydelsutvalget i Stovner mener at informasjonsdelingen har vært for dårlig. 

– Jeg synes det er meget dårlig av bymiljøetaten som ikke har informert bedre. Jeg selv fant ut at man måtte inn på nettsiden for å søke ny tillatelse, men det er mange vanlige folk som sitter og venter på at det skal komme informasjon. Husstander som har slike tillatelser, eller de i bydelene som har beboerparkering, burde ha fått en e-post eller sms med tilstrekkelig informasjon, poengterer Upadhyay.