NEDSNØDD, MEN KOM FRAM: Journalist Sindre Veum Apneseth måtte hjelpe bussjåføren på turen opp Grorudveien, men kom seg helskinnet på jobb.
NEDSNØDD, MEN KOM FRAM: Journalist Sindre Veum Apneseth måtte hjelpe bussjåføren på turen opp Grorudveien, men kom seg helskinnet på jobb.Bilde 1 av 1

Da bussen spant fikk sjåføren en god idé: – Kan dere sette dere bak

God laginnsats på 79-bussen onsdag morgen bidro til at bussen kom seg fram.

Det var varslet, og mange var nok forberedt på at onsdag ville bli en strevsom dag på veien for både bilister og busser. Min reise med kollektivtransport startet fra Tveita med t-banen til Furuset – smertefritt. Men så begynte utfordringene.

Ifølge Ruter-appen skulle bussen min, 79 Grorud T, ankomme Furuset om bare noen få minutter, men på kartet i appen kunne man se at bussen ikke bevegde seg av flekken. Den virket å stå bom fast på Lindeberg, og det som skulle være en ventetid på bare noen få minutter drøyet og ble et kvarter.

Jeg har tatt bussen til jobb utallige ganger og var spent på hvordan det ville gå når bussen omsider ankom holdeplassen Bekkenstenveien og begynnelsen på Grorudveien. I fjor opplevde jeg at sjåføren ikke ville stoppe på holdeplassene opp Grorudveien i frykt for ikke å komme seg av gårde igjen.

Onsdag hadde dagens sjåfør et annet initiativ som må anses å være en god idé. Han henvendte seg til oss reisende på høyttaleren og ba oss sette oss bakerst i bussen slik at den fikk bedre grep på veien opp den svingete og lange Grorudveien. Jeg og de andre, både ungdommer og voksne, satte oss bak. Alle var nok mer enn villig til å etterkomme gode anbefalinger slik at alle vi reisende kunne komme raskest mulig fram på nok en kaos-dag i Oslo. Bussen spant og spant, men den kom seg videre. Jeg ankom jobb ca. 20 minutter for seint, og der ventet både kaffe og kjeks, og det var vel fortjent.