SMILER BREDT: Hanne Thelin er veldig fornøyd med ordningen til Oslo kommune som nå henter hageavfall. Likevel har hun også et par forslag som gjør tjenesten enda bedre.  
SMILER BREDT: Hanne Thelin er veldig fornøyd med ordningen til Oslo kommune som nå henter hageavfall. Likevel har hun også et par forslag som gjør tjenesten enda bedre.   FOTO: Nikolai Hjetland

Dropp hengeren – la kommunen ta hageavfallet

Hva sitter lengst inne – å luke og rydde i hagen, eller å få hageavfallet til gjenbruksstasjonen? Med Oslo kommunes tjeneste slipper du i hvert fall reisen og køen inn til gjenbruksstasjonen.

 

Mai er ankommet, og med den kommer både våren og forberedelsene til 17. mai. I Bydel Bjerke står det en ekstra dunk utenfor huset til Hanne Thelin. Den er merket med «Hageavfall» og er prydet med et grønt blad.

– Det er jo et helt fantastisk tilbud, og sparer oss for så mye styr, sier hun entusiastisk.

Månedlig henting – rett fra hjemmeadressen

Fra mai til oktober kan Oslos innbyggere abonnere på henting av hageavfall. Kommunen kommer og henter avfallet en gang i måneden – direkte hjemme hos abonnenten. Det sparer både tid og bilturer.

Hanne Thelin begynte å bruke tjenesten for tre år siden, og har vært trofast abonnent siden.

– Jeg la merke til at en venninne hadde en ekstra søppeldunk med «Hageavfall» på. Jeg ble veldig overrasket og tenkte: «Finnes det virkelig noe så smart?»

Hun vokste opp på Gulset i Skien, der henger og hengerfeste var standard. Det la hun igjen da hun flyttet til Oslo.

– Det var så mye styr med sekker – gjennomsiktige og ikke. Så står du der i kø på Haraldrud bare for å kaste gamle planter ugress og greiner.

Selv om hun understreker at det ikke er noe galt med å levere selv, er hun klar på hva hun foretrekker.

Enkel investering – mindre stress

Abonnementet krever en engangssum for selve beholderen, som varierer fra 945 til 2115 kroner, avhengig av størrelse og antall beholdere. 

– Jeg synes det er en helt grei pris. Jeg har sjekket prisen på de andre, vanlige søppeldunkene, og de koster rundt 11.000 kroner årlig for våre tre husholdninger, forklarer Thelin.

Hun bor i et stort hus med tre familier som deler boarealet, og ser ikke på utgiften på rundt 1200 kroner, delt på tre, som noe hinder.

Når vi sammen kikker ned i dunken, spør hun med glimt i øyet om jeg tror den veier over 50 kilo – grensen for hva som hentes. Store greiner, jord, grus og hageavfall i sekker må man fortsatt levere til gjenbruksstasjonen selv.

– Det er viktig å vite hva som faktisk kan kastes, men dette tilbudet gjør hagearbeidet mye enklere. Noen har kompost i hagen – som er kjempebra – men for oss passer løsningen med en dunk som går til Oslokompost bedre. 

Vil ha hyppigere og tidligere henting

Hanne Thelin er godt fornøyd med ordningen, men har likevel to innspill etter tre års bruk:

– Jeg skulle ønske de kom litt oftere, kanskje hver andre- eller tredje uke. Og med tanke på klimaendringene kunne de gjerne startet allerede i april, sier hun med en slags galgenhumor. 

Hun peker på at våren har kommet tidligere enn før – allerede i april har gress og planter vokst i rekordfart. Hun ønsker også at alle som kaster avfallet i parker heller kunne benytte seg av denne ordningen. 

–  Om kommunen inkluderer abonnement av hageavfallsdunk sammen med de andre dunkene, tror jeg flere oppdager tilbudet og kanskje vil benytte seg av det. Det hadde også vært praktisk om betalingen var en del av de kommunale avgiftene. For det passer perfekt i en travel hverdag, og vi slipper å kjøre bil, stå i kø og slippe ut mer klimagass, avslutter hun.