DÅRLIG LUFT: Her, på Alnabru, er det dødelig dårlig luft på de kaldeste dagene. Foto:
DÅRLIG LUFT: Her, på Alnabru, er det dødelig dårlig luft på de kaldeste dagene. Foto:Bilde 1 av 2

For å se disse bildene må du ha et abonnement

SV truer med pisk

Forlanger bedre luftkvalitet i Oslo

SV vil straffe Oslo kommune dersom de ikke gjør nok for å stoppe den livsfarlige luftforurensingen. Venstres miljøbyråd Guri Melby synes forslaget er tåpelig fordi hun mener at Stortinget har skylden for at kommunen ikke har kunnet innføre mer radikale tiltak.

For to uker siden vedtok Stortinget at kommunene får lov til å innføre lavutslippssoner på dager der luftforurensingen er spesielt høy. Dette er mest aktuelt på kalde, klare og vindstille dager. Vegdirektoratet har bevist at forurensingen er så farlig at folk kan dø. For mye svevestøv og niktrogendioksid (NO2) er skadelig for alle, men spesielt for personer med luftveisplager, gravide, barn og eldre.