RASK GJENOPPBYGGING: Daglig leder og eier av Tannhelsesenteret Lørenskog, Per Opsahl, tok raske grep for å få klinikken oppe og gå igjen etter brannen.
RASK GJENOPPBYGGING: Daglig leder og eier av Tannhelsesenteret Lørenskog, Per Opsahl, tok raske grep for å få klinikken oppe og gå igjen etter brannen.Bilde 1 av 20
RASK GJENOPPBYGGING: Daglig leder og eier av Tannhelsesenteret Lørenskog, Per Opsahl, tok raske grep for å få klinikken oppe og gå igjen etter brannen.
RASK GJENOPPBYGGING: Daglig leder og eier av Tannhelsesenteret Lørenskog, Per Opsahl, tok raske grep for å få klinikken oppe og gå igjen etter brannen.Bilde 2 av 20
De ansatte kunne være glade for at ingen permitteringer ble gjort, til tross for den tragiske og dramatiske situasjonen for litt over et år siden.
De ansatte kunne være glade for at ingen permitteringer ble gjort, til tross for den tragiske og dramatiske situasjonen for litt over et år siden.Bilde 3 av 20
Per Opsahl (f.v.), Marianne Lundhagen og Awais Aslam er glade for å kunne ta imot pasienter igjen.
Per Opsahl (f.v.), Marianne Lundhagen og Awais Aslam er glade for å kunne ta imot pasienter igjen.Bilde 4 av 20
En plan B var raskt på plass!
En plan B var raskt på plass!Bilde 5 av 20
Brann 2
Bilde 6 av 20
Brann 3
Bilde 7 av 20
Brann 4
Bilde 8 av 20
Brann 5
Bilde 9 av 20
Brann 7
Bilde 10 av 20
Brann 16
Bilde 11 av 20
Brann 17
Bilde 12 av 20
Brann 18
Bilde 13 av 20
Brann 20
Bilde 14 av 20
Brann-10-1030x1030
Bilde 15 av 20
Brann-12-1-1030x1030
Bilde 16 av 20
Brann-13-1-1030x1030
Bilde 17 av 20
Brann-14-1-1030x1030
Bilde 18 av 20
Brann 1
Bilde 19 av 20
IMG_7613
Bilde 20 av 20

Da flammene la tannklinikken i aske, ble kreative ansatte, godt nettverk og god økonomi redningen

I juni 2023 ble tannhelsesenteret rammet av en voldsom brann som ødela store deler av klinikken. I løpet av en halvtime var store deler av den ellers travle tannklinikken redusert til aske.

Ved hjelp av raske tiltak og en solid innsats fra både ansatte og samarbeidspartnere, tok det ikke lang tid før bedriften var på beina igjen.

Tannhelsesenteret Lørenskog, som har vært en del av nærmiljøet på Skårersletta i Lørenskog siden 1992, opplevde en dramatisk vending i sin lange historie da bygget ble truffet av en ødeleggende brann. Per Opsahl, som har drevet klinikken de siste 20 årene, beskriver den dramatiske dagen:

– Det som skjedde i juni 2023 var at klinikken brant. I løpet av en halvtime var hele klinikken ubrukelig. Brannen skal ha startet i tilknytning til en bygning ved siden av, og førte til store ødeleggelser på den tekniske infrastrukturen i tannklinikken, forteller Opsahl. 

De ansatte forsøkte å finne kilden til røykutviklingen, men flammene hadde allerede tatt kraftig tak. 

– Det brant så voldsomt at vinduene sprakk, og flammene kom raskt inn i lokalet, forklarer han.

Rask gjenoppbygging

Til tross for den omfattende skaden ble det raskt satt i gang tiltak for å gjenreise klinikken. Opsahl, som var på en annen avdeling da brannen brøt ut, handlet umiddelbart da han fikk beskjed om hendelsen.

– Jeg ringte den norske importøren av utstyret vi bruker og ba dem kontakte produsenten i Tyskland. Neste morgen fikk jeg vite at det sto fire komplette tannlegestoler klare, og vi fikk dem sendt med en gang, forteller han.

Med støtte fra gårdeier, håndverkere og leverandører, klarte tannklinikken å sette opp en midlertidig løsning allerede 1. august 2023, kun to måneder etter brannen. 

– Vi hadde en midlertidig klinikk oppe å gå allerede 1. august, sier Opsahl, som var imponert over hvor raskt alt kom tilbake på plass.

De ansatte kunne være glade for at ingen permitteringer ble gjort, til tross for den tragiske og dramatiske situasjonen for litt over et år siden.

Reddet av god økonomi

Selv om klinikken kom seg raskt tilbake på beina, er ikke alle utfordringer tilknyttet brannen overvunnet ennå. Prosessen med forsikringen har vært tidkrevende, og den er fremdeles ikke avsluttet over et år senere. Opsahl trekker fram hvor viktig det var å ha ressurser tilgjengelig for å kunne starte gjenoppbyggingen umiddelbart.

– Jeg tror det hadde vært vanskelig å klare seg etter en brann hvis vi ikke hadde hatt økonomi til å sette i gang på egen hånd. Forsikringsprosessen tar veldig lang tid, sier han.

En plan B var raskt på plass!

Til tross for utfordringene som fulgte etter brannen, har tannklinikken klart å opprettholde stabil drift. Opsahl forteller at de ikke har opplevd å miste pasienter, og bedriften har til og med sett en økonomisk økning i aktivitet fra 2022 til 2023.

– Vi er fornøyde med hvordan vi har håndtert situasjonen. Til tross for brannen, har vi klart å holde på pasientene våre, sier han. 

Selv om 2024 har startet noe roligere, ser Opsahl dette som en generell trend i økonomien og ikke som en konsekvens av brannen.

Per Opsahl (f.v.), Marianne Lundhagen og Awais Aslam er glade for å kunne ta imot pasienter igjen.

Mange kunder fra Groruddalen

Per Opsahl nevner til slutt at de har merket en økt tilstrømning av pasienter fra både Groruddalen og Oslo. Han tror dette delvis skyldes klinikkens beliggenhet nær hovedveien og tilgjengeligheten av gratis parkering, noe som gjør det enklere for folk som ønsker å unngå trafikken inn mot Oslo sentrum. Dette kan være en av årsakene til at flere nå velger å komme til klinikken.

– Jeg tror ganske mange kommer hit fra Groruddalen og hele Oslo generelt, fordi det er lett å komme hit og fordi parkeringen er enkel og gratis, forteller Opsahl.

I tillegg til dette informerer Opsahl om at han har ansatt flere fra Groruddalen, deriblant Awais Aslam, som tidligere var medlem i Stovner bydelsutvalg (Ap). Enkelte ansatte fra Groruddalen har også jobbet på klinikken siden slutten av 90-tallet.

Kommentarer