Lokaltogene i Oslo-området skal bli lengre og få bedre plass til passasjerer, men for å få plass til dem må totalt åtte stasjoner forlenges. Det inkluderer også Grorud og Haugenstua stasjoner, som er del av Hovedbanen.
– Det er snakk om en enkel forlengelse og noe mer jernbaneteknisk arbeid med signaler, sier Esben Svendsen i BaneNOR.
I den anledning har BaneNOR inngått samarbeid med NCC, som vil ha ansvar for å gjennomføre arbeidene.
– Vi er svært fornøyd med denne samspillsavtalen og gleder oss til å starte samspillsarbeidet med alle involverte. Samspillet vil involvere en rekke fagdisipliner og passer derfor svært godt til vår kompetanse og vår evne til å gjennomføre komplekse infrastrukturprosjekter, sier leder for NCC Infrastructure Norge, Per Jonsson.
Planlagt oppstart neste sommer
Prosjektet går nå inn i en forarbeidsfase, der BaneNOR og NCC skal finne ut hvordan prosjektet kan gjennomføres på best mulig måte. Planen er så å få startet arbeidene i sommer.
– Målet er i så stor grad som mulig å jobbe i togfrie perioder. Vi anser ikke arbeidene som veldig store, men det kan bli noe støy, sier Svendsen.
– Vil det bli buss for tog i perioden?
– Det vil nok uansett bli buss for tog i perioder, for at vi kan jobbe best mulig. Men det blir veldig fint når det blir ferdig.
Plattformene skal utvides til inntil 260 meter. I dag er både Grorud og Haugenstua stasjon kortere enn dette, og de må derfor utvides så de nye lokaltogene får plass. Nye lokaltog skal etter planen settes i trafikk i løpet av 2025 og 2026.