(Illustrasjon: Code Illustrated Future) Foto:
(Illustrasjon: Code Illustrated Future) Foto:Bilde 1 av 1

Debatt:

Jeg håper OBOS lytter til naboene

OBOS planlegger å bygge en gigantblokk i Martin Strandlis vei 10 på Rødtvet. Blokka er foreslått bygget innerst i en blindvei blant småhus, lavblokker, kirke og friområde.

Undertegende har vært bosatt i Ammerudskogen i mange år og er således meget godt kjent i området.

Prosjektforslaget er nå ute til offentlig høring med høringsfrist 03.02.20 . Ref saksnr: 201808800, Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten (PBE). Jeg ønsker å komme med noen kommentarer og oppfordrer flere til å si sin mening innen høringsfristen.

Størrelse på bygget

Jeg reagerer på at det skal bygges 155 leiligheter på en 10 mål stor tomt. Utnyttelsesgraden er på over 150 pst. Antar at 400-500 mennesker vil få tilhold i bygget.

Tjernfaret borettslag ligger like ved. Dette er et meget vellykket prosjekt oppført i regi av USBL. Folk trives, det er få som flytter herfra.Til sammenligning har USBL her oppført 51 leiligheter på en 12 mål stor tomt. Dvs. OBOS foreslår å føre opp tre ganger så mange leiligheter på en betydelig mindre tomt! Skjønner at det blir god økonomi av dette , men det får da være grenser!

Utforming av bygget

Bygget er formet som en sirkel. Dette er en massiv konstruksjon som virker veldig dominerende i terrenget. Bygget passer overhodet ikke inn blant bebyggelsen for øvrig. Det vil være «ruvende» og virke avvisende sett utenfra. Jeg vil tro kirken og de nærmeste naboer vil få følelsen av å ha et «monster hengende over seg» dersom dette skulle bli en realitet.

Når det gjelder utformingen av det indre gårdsrom står det i prosjektbeskrivelsene fra OBOS blant annet følgende:

Indre gårdsrom skal opparbeides for variert lek, opplevelse og rekreasjon og skal være en attraktiv, felles møteplass for beboerne. Det er viktig å tilby ulike aktiviteter for de ulikealdersgrupper og uteoppholdsarealet må ha variert opparbeidelse.

Området skat være tilrettelagt for fellesskap med dyrking av vekster og mat, drivhus, plass for feiringer, lek, møter og trygge rekreasjonsarealer for barn og voksne. Her er plasser for parkour, vedlikehold av sykler og smøring av ski.

Dette høres jo veldig idyllisk ut og vil sikkert være salgsfremmede. Nærmest som en «oase», ifølge OBOS. Imidlertid, jeg mener realiteten vil bli ganske annerledes.

Jeg kan f.eks. nevne den planlagte renovasjonsløsning som er beskrevet som følger:

Det skal etableres felles nedgravde renovasjonsløsning i gårdsrommet. Disse skal fungere som et «møtepunkt» for naboer. De to punktene er derfor plassert i sør og øst og vil bidra til å aktivisere gårdsrommet.

Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at å plassere søppelanlegg inne i sirkelen kan være et positivt element. Det er skissert at de store renovasjonsbilene må kjøre hele sirkelen rundt ved tømming da det ikke finnes snumuligheter.Har man i det hele tatt tenkt HMS i denne forbindelse? Her skal jo barn få utfolde seg med lek i trygge omgivelser ifølge beskrivelsen! Jeg kan ikke se at lastebiltransport eller for øvrig annen biltrafikk har noe som helst å gjøre i det indre gårdsrom slik det er fremstilt.

Jeg synes det er ganske så kreativt å skulle trekke fram renovasjonspunktene som et positivt «møtepunkt» for naboene. Det er vel ikke akkurat her på disse stedene man har for vane å være så sosial? Renovasjonsløsninger må få sin plass på egen grunn på utsiden av bygget.

Apropos sosial, hvor artig vil det være etter en stund å sitte på de verandaene som alle vender innover» å se inn i øynene» på de fleste naboer, eller lytte til støyen fra lek, parkour, feiringer eller for den saks skyld søppeltømmingen? Det kan bli «for mye møllers tran» også, etter min oppfatning.

Parkering

Det er avsatt kun 78 p-plasser til 155 leiligheter. Jeg er klar over at dette tilfredsstilller minimumskravet til Oslo kommune. Imidlertid, vi bør erkjenne at folk idag vil ha bil selv om det er gode kollektivmuligheter og bildeling antydes (men som ikke kan pålegges) på Ammerud.

Med så få p-plasser vil dette skape en vesentlig forverring med tanke på bla. bilparkering i et allerede sterkt belastet nærområde. Jeg synes det er underlig at den gjennomførte trafikkanalyse på oppdrag fra OBOS ikke omtaler disse forhold.

Medvirkning fra nabolag

Det hadde vært ønskelig om OBOS kunne ha hatt evnen og viljen til å lytte til hva lokalmiljøet kunne tenke seg bygget på denne tomten og respondere positivt på innspill.Undertegnede var til stede på et infomøte ( i regi av Apalløkka Vel) 12.12.18. Her var blant annet OBOS’ prosjektsjef tilstede og redegjorde for planene.

Det kom mange innspill fra de fremmøtte og «gjennomgangsmelodien» var at her kunne ingen tenke seg å flytte inn pga. byggets størrelse og utforming. Det ble opplyst at det helt sikkert var et «marked» for attraktive leiligheter for folk som allerede bor i området (deriblant mange godt voksne bosatt i eneboliger i dag som kunne tenke seg noe enklere samt barnefamilier som trenger større leiligheter).

Prosjektsjefen fra OBOS takket for mange gode innspill og lovet å ta dette med seg i den videre planlegging. Dessverre har ikke OBOS tatt hensyn til disse forslagene (jeg fattet mistanke umiddelbart under møtet da jeg og flere med meg ikke oppfattet at noen fra OBOS tok notater av hva som ble sagt).

Dette viser med all tydelighet at dette møte var bortkastet tid for de fleste , kanksje bare ikke for OBOS som kunne registrere at møtet med naboer var gjennomført og således kunne «tikke av» punkt om medvirkning fra nabolaget.

Konklusjon

Jeg håper OBOS etterhvert vil lytte til innspill fra faginstans(PBE), Grorud bydel, Groruddalen Miljøforum og ikke minst lokalbefolkningen slik at vi kan få byggverk som vil bli oppfattet som et «områdeløft», godt tilpasset omgivelsene. Prosjektet har til nå vært omtalt i ordelag som blant annet «Fuglereiret» og «Vepsebolet» og dette kan da ikke være særlig positiv omtale.

Det bør «ringe noen bjeller» hos de ansvarlige hos OBOS! La oss få en variert bebyggelse, gjerne miljøvennlige plusshus, i form av lavblokk/rekkehus/seniorboliger med tilstrekkelig «luft» mellom byggverkene samt et realistisk antall p-plasser på egen grunn. (Lillogrenda og Tjernfaret kan tjene som gode eksempler i vårt område).