En passasjer som bor på Ellingsrud uttrykker sin frustrasjon over situasjonen:
– Dette utgjør et bortfall av en sentral bussrute over mot Groruddalens vestre side og videre, noe som er frustrerende.
Han mener også at informasjonen om den kommende linje 26 har blitt underkommunisert.
– Vi har ikke fått noe konkret informasjon om når rute 26 kommer, og det har vært stille fra Ruter i veldig lang tid nå, fortsetter han.
– Ruter har forklart at de jobber med få på plass oppdragstakere til den nye ruten. Hva tenker du om det?
– Jeg forstår at det kan være logistiske utfordringer, men det er frustrerende å stå uten et klart alternativ. Det å legge ned en sentral bussrute som 33, før man samtidig kan tilby noe som er minst like bra, vitner om dårlig planlegging, avslutter han.
Ruters respons
Ruter har på sin side informert om at anbudsfristen for å få på plass en ny transportløsning er satt til 20. juni.
– 20. juni er anbudskonkurransens frist. Vi jobber med å finne noen som tar ruta, så før 20. juni kan man ikke gi noe godt svar på når denne ruta vil være oppe og gå. Over sommeren bør ting være mer klart, sier kommunikasjonsrådgiver og pressevakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen.
Han understreker også at de prøver å kommunisere nyheter og oppdateringer så raskt som mulig.
– Vi føler at vi kommuniserer nyheter og oppdateringer så fort det dukker opp noe nytt.
Passasjerene oppfordres til å følge med på lokale nyhetsmedier og Ruters informasjonskanaler for de siste oppdateringene om situasjonen. Ruter jobber med å finne en løsning som vil tilfredsstille behovene til de reisende i området så raskt som mulig.