MER DIGITAL HJELP TIL FOLKET: Digitaliseringsdirektoratet og Digitaliseringsdepartementet har satt av 1,3 millioner kroner til at Bydel Alna kan utvide sitt digitaliseringtilbud. Tirsdag kunne Espen Sjøvoll i Digitaliseringsdirektoratet (f.v.), Liv Storm Hesle, digitaliseringsminister Karianne Oldernes Tung (Ap), Rahuj Srithar, Abdiraham Hussein og seksjonsleder Elisabeth Lie feire utvidelsen.
MER DIGITAL HJELP TIL FOLKET: Digitaliseringsdirektoratet og Digitaliseringsdepartementet har satt av 1,3 millioner kroner til at Bydel Alna kan utvide sitt digitaliseringtilbud. Tirsdag kunne Espen Sjøvoll i Digitaliseringsdirektoratet (f.v.), Liv Storm Hesle, digitaliseringsminister Karianne Oldernes Tung (Ap), Rahuj Srithar, Abdiraham Hussein og seksjonsleder Elisabeth Lie feire utvidelsen.Bilde 1 av 2
UNGE OG ELDRE SAMMEN: Rahuj Srithar (f.v.) og Abdiraham Hussein viser fram nettbank-simulatoren for digitaliseringsminister Karianne Oldernes Tung (Ap) og bruker Liv Storm Hesle.
UNGE OG ELDRE SAMMEN: Rahuj Srithar (f.v.) og Abdiraham Hussein viser fram nettbank-simulatoren for digitaliseringsminister Karianne Oldernes Tung (Ap) og bruker Liv Storm Hesle.Bilde 2 av 2

Liv har blitt superbruker: Flere i Bydel Alna skal bli som henne

Å navigere seg gjennom en digital jungel er ikke alltid det enkleste man gjør. I Bydel Alna oppdaget de for noen år siden at det var flere innbyggere som ikke var digitale. Siden den gang har Digihjelpen blitt et populært og fast tilbud.

Liv Storm Hesle fra Haugerud drar gjerne til Furuset for å handle og stikke innom bydelshuset for en liten gjennomgang av det digitale. Det er hun ikke alene om. Hver måned kommer nærmere 100 personer innom for å få digital hjelp. Tirsdag kunne digitaliseringsminister Karianne Oldernes Tung (Ap) komme med en skikkelig gladmelding for bydelen:

– Digihjelpen Alna er et godt eksempel på denne lavterskel-hjelpen som vi ønsker. Derfor gleder det meg å gi 1,3 millioner kroner til Digihjelpen Alna, sammen med Digitaliseringsdirektoratet.

Utvider tilbudet

I dag kan de som trenger det få digital hjelp hos bydelen tre dager i uka. Nå er planen å utvide tilbudet.

– Vi tenker å utvide til fem dager i uka her, og se på mulighetene for å ha satellitter i andre deler av bydelen, for eksempel på Haugerud/Trosterud, forklarer seksjonsleder Elisabeth Lie.

Målet er at flere grupper skal bli trygge i en digital hverdag om de ønsker det. Enten det er bruk av nettbank, sosiale medier eller å bestille rosa busser via Ruters app.

– De som jobber her er veldig flinke til å bygge selvtillit. Nå vet jeg at om noe skjer, så kan jeg bare begynne på nytt. For eksempel i nettbanken, der blir du kastet ut om du bruker for lang tid. Da er det lett å bli frustrert eller forvirret, men jeg har lært at det bare er å starte på nytt, påpeker Liv Storm Hesle.

Takket være opplæringen hun har fått, er hun i dag mye tryggere på det digitale. I dag er hun en som andre gjerne spør om råd.

– Jeg har blitt stoppet på gata av andre som har spurt om hvordan de kan bestille rosa buss. Da har jeg vist dem appen og hvordan de bruker den, sånn at de ikke behøver å ringe, påpeker Liv.

Tryggere i det digitale

For digitaliseringsministeren er det denne lavterskel-hjelpen, der de som ønsker og trenger det får hjelp, som er nøkkelen.

– For oss er det viktig at alle har muligheten til å bli med i den digitale hverdagen. Noen er utrygge, noen synes det er vanskelig, andre har helseutfordringer. Det er mange grunner til at man ikke er digital og har behov for hjelp, sier Tung.

Hun påpeker at ved å styrke de digitale ferdighetene får flere muligheten til å leve selvstendige liv lengre.

– Man kan ta handling på egne vegne, enten det er ved å bestille transport, bestille legetime eller betale regninger i nettbanken. Det betyr mye, påpeker Tung.

Flere gode sider

I alt får 17 ulike digitaliseringstilbud i hele landet penger. For Bydel Alna er det flere grupper som tjener på satsingen. Medarbeiderne som jobber i Digihjelpen er unge voksne, som gjennom tilbudet får en fot innenfor kommunesektoren.

– Det er stort og smått som vi hjelper til med. Vi får veldig bra tilbakemeldinger, sier Abdiraham Hussein, som har jobbet i Digihjelpen i et drøyt år.

– Det er ganske varierte spørsmål, men nettbank går vi ganske ofte gjennom, tilføyer Rahuj Srithar. Han har jobbet som digitalhjelper i noen måneder.

Elisabeth Lie er svært fornøyd med ordningen. Da Bydel Alna startet opp forsøket, var det bydelsverter som fikk ansvaret. Fortsatt er det unge voksne som sørger for at eldre får den hjelpen de trenger.

– Dette gir unge voksne en fot innenfor kommunesektoren. De får føle på det å jobbe i bydelen, hva det innebærer å jobbe i kommunen. Det er vinn-vinn, sier Lie fornøyd.

Kommentarer