ÅPNER MANDAG: Natt til mandag får togene grønt lys til å kjøre igjen, etter en måned stengt.
ÅPNER MANDAG: Natt til mandag får togene grønt lys til å kjøre igjen, etter en måned stengt.Bilde 1 av 2
URYDDIG: Mari Rise Knutsen (R) reagerer på at ferske tall fra Fremtind igjen viser at Groruddalen betaler mye mer enn vestkanten i bompenger. Rødts bystyregruppe har nå valgt å sende hele systemet inn på lovlighetskontroll.
URYDDIG: Mari Rise Knutsen (R) reagerer på at ferske tall fra Fremtind igjen viser at Groruddalen betaler mye mer enn vestkanten i bompenger. Rødts bystyregruppe har nå valgt å sende hele systemet inn på lovlighetskontroll. FOTO: Nima TaheriBilde 2 av 2

Nå stanser både toget og t-banen: – Kaotisk og slitsomt

I sommer skal det utføres arbeid på både stasjoner og skinner, og det betyr at både toget og t-banen innstilles – samtidig!

Åtte jernbanestasjoner i Oslo-regionen skal i sommer ombygges, blant annet Haugenstua og Grorud stasjon. Dette for å tilpasses de nye togene som settes i trafikk i løpet av 2025 og 2026. Samtidig stenger Grorudbanen der det skal utføres arbeid på skinner, utskifting av sporveksler og mer. Det betyr at både toget og t-banen innstilles – og det skjer samtidig.

Avgangene på togstrekninger tilhørende Grorud og Haugenstua stasjon innstilles fra 29. juni til 22. juli og det blir satt opp buss for tog. Det blir buss for bane på Grorudbanen mellom Hasle/Løren og Vestli fra 30. juni til 19. juli. Arbeidet på Grorudbanen pågår i to faser, og 20. juli til 18. august er det stengt for t-banen mellom Veitvet og Vestli. Buss 4B og 5B kjører da mellom Linderud og Romsås/Vestli.

– Det høres umiddelbart kaotisk og slitsomt ut for kollektivreisende at to av de viktigste transportårene som bringer folk fra Grorud til og fra Oslo sentrum skal stenges samtidig. Jeg reiser som regel med tog eller t-bane selv når jeg skal til sentrum. Busskapasiteten er jo allerede sprengt, og selv om det om sommeren er noe romsligere på bussene grunnet ferieavvikling, så høres det ut som at det her har vært dårlig koordinering mellom ulike etater, sier Mari Rise Knutsen som sitter i bystyret for Rødt.

TRANGT, VARMT OG LANGT: Mari Rise Knutsen (R) er selv kollektivreisende og forbereder seg nå på trange busser. FOTO: Nima Taheri

– Ikke bortskjemt med gode kollektivtilbud

– Hvordan tror du det svekkede kollektivtilbudet vil påvirke beboere i Groruddalen?

– Vi blir jo nødt til å klemme oss sammen på bussene, da. Vi i Groruddalen er jo ikke akkurat bortskjemt med gode kollektivtilbud fra før, og nå vil det bli enda verre. 31-bussen kjører jo en skikkelig melkerute oppom Tonsenhagen og Årvoll, og reisetida er nesten et kvarter mer enn med t-banens linje 5. Vi kollektivreisende vil få en mer strabasiøs sommer, og det vil ta oss lengre tid å komme oss til og fra jobb og annen aktivitet i sentrum.

Rise Knutsen understreker at det er bra med nødvendige oppgraderinger og utbedringer av infrastrukturen, men sier at det er dårlig planlagt når det fører til at både tog og t-bane stanses samtidig.

– Må leve med det

Anders Røberg-Larsen (Ap) er bydelsutvalgsleder i Grorud. Han sier at nedetiden gjør det vanskeligere for folk å få dagen til å gå rundt, men tror samtidig at folk har forståelse for arbeidet som skal utføres.

Det er synd at både tog og t-bane blir stoppet samtidig. Det vil svekke tilbudet vårt i sommer. Samtidig er det viktig og bra at det gjøres oppgraderinger, som vil bedre kollektivtilbudet på sikt.

– Har dere snakket om dette i bydelsutvalget?

– Dette har ikke vært diskutert i bydelsutvalget, men vi har flere ganger uttalt oss om svakheter i kollektivtilbudet og behovet for å styrke tilbudet. Det er selvfølgelig ikke bra at kollektivtilbudet vårt stenges ned nå i sommer, men samtidig har jeg forståelse for at man prioriterer viktige oppgraderinger og vedlikehold. I sommer skal Sporveien blant annet oppgradere og vedlikeholde spor, strømforsyning og vekselpartier, og Bane NOR tilpasser plattformene til nye toglengder.

– Dette er viktig og nødvendig arbeid, og som det er fornuftig å gjennomføre om sommeren. På sikt planlegges det også et ventespor ved Grorud stasjon, for å gjøre det mulig for flere persontog gjennom stasjonen. Tiltakene vil sikre og bedre kollektivtilbudet vårt, så får vi leve med at det blir vanskeligere en liten periode nå.

 10.000 meter med skinner utskiftes

– Under sommerens brudd skal vi blant annet utføre sprengningsarbeider, spunting samt tilpasninger av eksisterende infrastruktur til nye plattformer. Dette er i stor grad arbeider som skal gjøres i og nær spor, forteller anleggsleder Even Jarle Thun og arbeidsleder Kim Christensen i NCC som gjennomfører oppdraget for Bane NOR.

I tillegg til Haugenstua og Grorud stasjon er også stasjonene Fjellhamar, Strømmen, Nordstrand, Ljan, Kolbotn og Langhus omfattet av oppgraderingsprosjektet. 

På t-baneskinnene skal Sporveien gjennomføre en rekke viktige oppgraderingstiltak, blant annet utskifting av 10.000 meter med kjøreskinner og sviller, og etablering av 20.000 meter med nye strømskinner i energibesparende aluminium. I tillegg til ny ballastpukk og nye kabelkanaler skal også seks sporveksler byttes ut. Samtidig som arbeidene i sporet pågår vil det også gjøres oppgradering- og tilgjengelighetstiltak på plattformene langs traseen.