GLEDENS DAG: Abdullah Alsabeehg (Ap, t.v.) og Marthe Scharning Lund (Ap) fryder seg over utfallet av Oslopakke 3-forhandlingene.
GLEDENS DAG: Abdullah Alsabeehg (Ap, t.v.) og Marthe Scharning Lund (Ap) fryder seg over utfallet av Oslopakke 3-forhandlingene.Bilde 1 av 2
TRONDHEIMSVEIEN ER MED: Marit Vea (V) har lenge før hun inntok byrådskontoret snakket om at Trondheimsveien må bygges ned. Nå er den inne i Oslopakke 3.
TRONDHEIMSVEIEN ER MED: Marit Vea (V) har lenge før hun inntok byrådskontoret snakket om at Trondheimsveien må bygges ned. Nå er den inne i Oslopakke 3.Bilde 2 av 2

Oslopakke 3 forhandlingene landet: Trikk til Bjerke og Trondheimsveien er med

Fredag ettermiddag fikk vi endelig svaret på om løftene under valgkampen, om at det nå måtte bli Groruddalens tur i Oslopakke 3, bare er valgflesk eller om det faktisk blir en realitet.

Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea (V), presenterer utfallet av Oslopakke 3-forhandlingene fredag ettermiddag. På forhånd har det vært store krav fra interessegrupper i Groruddalen om at det må settes av penger til prosjekter og tiltak i Groruddalen. Det toppet seg etter at Groruddalen Miljøforum bestilte en rapport om bompengebruk de siste ti årene, som viste en tydelig skjevfordeling i hvor midlene er hentet inn kontra hvor de er brukt.

Tidligere har byråden gjentatte ganger uttrykt direkte til denne avisa at hennes forventning er at Groruddalen nå blir prioritert. Det har blant annet vært en klar forventning om at arbeidet med å nedskalere Trondheimsveien for å få lavere fart og mindre trafikk må være en av de største prioriteringene.

– Jeg er glad for at Groruddalen nå får er skikkelig kollektivløft med trikk til Bjerke, 400 millioner til bedre busstilbud på tvers av dalen og en kraftig forbedring av t-banetilbudet. Denne avtalen sikrer at Groruddalen får et langt bedre tilbud i årene som kommer. I tillegg bevilger vi penger til å fortsette arbeidet med å gjøre Trondheimsveien til en grønn bygate mellom Sinsen og Grorud, sier byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea.

Trikk, Trondheimsveien, buss og bane

Svaret på hva man har fått plass til for Groruddalen kom fredag klokka 14.00. Da kunne Marit Vea liste opp hva forhandlingspartene hadde funnet penger og plass til.

For Groruddalens del er det flere etterlengtede prosjekter på prioriteringslista. Vi finner trikk til Bjerke via Hovinbyen og Tonsenhagen, planlegging av oppgradering av Trondheimsveien, 400 millioner kroner til styrket busstilbud i Groruddalen, samt bygging av Ensjøsvingen, som skal kunne gi flere avganger på Furusetbanen.

– Dette er den grønneste avtalen noen gang, bompengebelastning holdes på et moderat nivå, og Groruddalen blir endelig prioritert. Det er jeg veldig fornøyd med, sier Vea.

GLEDENS DAG: Abdullah Alsabeehg (Ap, t.v.) og Marthe Scharning Lund (Ap) fryder seg over utfallet av Oslopakke 3-forhandlingene.

Gledelig for Groruddalen

Det er Høyre, Venstre og Arbeiderpartiet som har deltatt i forhandlingene på vegne av Oslo kommune. Samtlige parter er godt fornøyd med utfallet for Groruddalens del.

– Pakken inneholder flere gode nyheter for Groruddalen. Med ny trikk til Bjerke (Tonsenhagen/Hovinbyen) og 400 millioner til styrket busstilbud i Groruddalen får vi til en mer rettferdig pakke med bedre fordeling mellom øst og vest, sier Abdullah Alsabeehg (Ap).

Sammen med partikollega Marthe Scharning Lund gleder han seg over hva man har funnet plass til, uten å måtte heve bomtakstene.

– Vi har sikret at samtlige t-banelinjer i Groruddalen får flere avganger. Gjennom å bygge Fornebubanen og Majorstua stasjon dobler vi avgangene på Grorudbanen. Ensjøsvingen vil øke kapasiteten på Furusetbanen, sier Marthe Scharning Lund.

Endelig er Trondheimsveien inne

Kampen om å få ned trafikken på Trondheimsveien har pågått i en årrekke. Den er nå inne i Oslopakke 3. Arbeiderpartiet gleder seg over at man har kommet til enighet der.

– Oppgradering av Trondheimsveien er Arbeiderpartiets viktigste prosjekt. Vi har fått inn ny trikk til Bydel Bjerke (Tonsenhagen eller Hovinbyen), og vi fortsetter planleggingen av en helhetlig oppgradering av hele Trondheimsveien til miljøgate, sier Alsabeehg.

Tidligere i vår ble farten på Trondheimsveien satt ned permanent til 60 kilometer i timen. I første omgang er det nå videre planlegging av hvordan Trondheimsveien skal oppgraderes til miljøgate som står på planen. Man har tidligere snakket om å ha kollektivfelt langs hele veien, enda lavere fartsgrense og en omforming av veien for å gi den mindre motorveipreg.

Dette er Oslopakke 3

Oslopakke 3 er en felles samferdselsavtale mellom Oslo og Akershus der det avtales hvilke prosjekter som skal prioriteres på samferdsel de kommende årene. Avtalen innebærer både hvor pengene skal komme fra og hvor de skal brukes.

Oslopakke 3 reforhandles annethvert år, der nye prosjekter kan legges inn eller endres på.