Østmarkas Venner i ekstase: – Dette har vi ventet lenge på
Styremedlemmene i Østmarkas Venner (ØV) fikk mistanke om et mulig nasjonalpark-vedtak torsdag ettermiddag, da klima- og miljøministeren inviterte til pressemøte på Rustadsaga dagen etter. – Men vi turte ikke slippe jubelen løs før vi hørte hva han hadde å si, understreker Helga Gunnarsdóttir .
– Vi er utrolig lykkelige og glade i dag. Espen Barth Eide lovet oss en stor og kortreist nasjonalpark da han var klima- og miljøminister, og det har hans etterfølger Andreas Bjelland Eriksen nå landet trygt. Dette nye vernet er meget viktig både for naturen og naturopplevelsen for dagens og kommende generasjoner. Nå blir et område på til sammen 71 kvadratkilometer i Østmarka vernet. Tusen hjertelig takk til alle som har støttet oss og bidratt på ulike måter, sier styreleder Helga Gunnarsdóttir i Østmarkas Venner.
Kjære leser!
Logg deg inn og les
Meld deg på nyhetsbrevet vårt og få oppdateringer rett i innboksen.
Appen «Groruddalen» laster du ned fra App Store og Google Play