– Koronapandemien har rammet Vys virksomhet og resultat hardt. De nasjonale smitteverntiltakene har redusert antall reiser med våre tog og ekspressbusser med henholdsvis 52 og 39 prosent fra mai til og med august. Også reiselivssatsingen opplever tøffe tider. Selv om nordmenn ferierte i Norge i sommer, kompenserte ikke dette for bortfallet av utenlandske turister, sier konsernsjef Gro Bakstad.
Støtteordninger fortsatt nødvendige
Vy har iverksatt mange tiltak for å opprettholde driften og redusere de økonomiske konsekvensene av at færre reiser med Vy under pandemien. Men det er fremdeles behov for statlig støtte.
– I tillegg til å effektivisere driften, reforhandle avtaler og tilpasse tilbudet der det er mulig, opplever vi fremdeles at støtte- og kompensasjonsordninger fra myndighetene er nødvendig for å opprettholde et trygt og godt buss- og togtilbud, utdyper Bakstad.
– Midt i koronapandemien er det ekstra viktig å sikre full produksjon, slik at de som trenger å reise kollektivt, kan reise trygt, fortsetter hun.
Reiselivsnæringen rammes hardt
Vys reiselivssatsing er hardt rammet av koronakrisen. For Fjord Tours Group og Flåm Utvikling, som i stor grad har utenlandske turister som kunder, har mye av kundegrunnlaget falt bort. Det har vært 83 prosent nedgang i reiser med Flåmsbana og avbestillinger og stans i fremtidige bestillinger for Fjord Tours Group. Økningen av innenlandske reisende har kun delvis kompensert for svikten i utenlandske turister for disse produktene.
Godsvirksomheten i mindre grad påvirket
Vys godsvirksomhet er i mindre grad enn resten av konsernet påvirket av korona-situasjonen. De siste månedene har det vært voksende etterspørsel etter transport av dagligvarer og pakker, mens tømmertransport, biltransport og transport av flydrivstoff er redusert. Det ble i mai etablert et nytt tilbud til og fra Nord-Norge for transport av næringsmidler, og dette har gitt god vekst i både volum og inntekter.
– Det er gledelig at vi ser en økt interesse for miljøvennlig transport i Norge og Sverige. CargoNet jobber fortsatt for å redusere kostnader, samtidig som staten bidrar gjennom miljøtilskudd for å øke andelen godstransport med bane, sier Gro Bakstad.