– Sju etasjer blir for høyt

Bygningshøyden for nye Grorud sentrum er foreslått til sju etasjer, til tross for at det er satt en veiledende høyde på maks fire-fem etasjer.
– Dette må de som bor i nærmiljøet få være med og bestemme, sier Magnar Halse fra Groruddalen Miljøforum.

Det var den tyske arkitekten Sabine Müller og hennes team med arkitektstudenter fra Spania og Chile som vant arkitektkonkurransen Europan9-Grorud sentrum. I konkurransen utnyttet arkitekten Shell-tomta ved Grorud senter og foreslår et nybygg på inntil sju-etasjer.Bensinstasjonen flyttes ut mot kanten, og tomta bebygges med ganske tettstilte høyblokker. Førsteetasjene kan blant annet huse ishall, bowlinghall, kino, svømmehall og matbutikk. Under det hele er det parkeringskjeller. Oppe i høyden inneholder alle blokkene en blanding av leiligheter og kontor-ensembler som, selv om de ligger tett, har en viss utsikt og samtidig et visst innsyn til gjenboerne. Tanken er å kombinere modernisme og gammel, tett by.Trafikken først- Først må vi få trafikken i orden før de bygger ut, ellers blir det kaos, og de som bor i nærmiljøet må få være med og bestemme. Det er tross alt de som skal leve her, sier Magnar Halse fra Groruddalen Miljøforum.Ifølge Frode Hansen, medlem av Grorud Vel, er arkitektens foreslåtte bygningshøyde på opp til sju etasjer et brudd på retningslinjene.- I tillegg har jeg reagert på at bygningene blir stående som en «mur» ved siden av Trondheimsveien som bare vil forsterke delingen av Grorud slik Trondheimsveien i dag står for. Så langt jeg kan forstå vil bygningen sperre for utsikten til den andre delen av Grorud. For eksempel vil vi trolig miste utsikten til kirketårnet og skolen fra nordsiden, mens de fra sørsiden vil miste horisonten mot Ravnkollen, sier Hansen.Frykter det privateSkal vi tro Morten Ednes fra Plan- og bygningsetaten er det ingen grunn til panikk.- Høyden er ikke fastsatt, og kan diskuteres. Vi tar utgangspunkt i de fastsatte fire til fem etasjene. Ideene til arkitektkonkurransens vinner er veldig gode, og høyere tetthet gir positiv bærekraft, sier Ednes.- Dette blir som problemstillingen ved Bjørvika, hvor man diskuterer å bygge så det blir attraktivt for næringslivet slik at de blir med på å betale. Her er det viktig at folk engasjerer seg og er med på å påvirke utformingen av Grorud sentrum, sier Hansen og Halse.