Slår ring om Aker
Det er en bred politisk enighet om å gjenåpne Aker som lokalsykehus. OUS har gitt signaler om at Aker må bygges ut først og tidlig. Nå er det opp til Helse Sør-Øst om det kommer et endelig vedtak.
Det er en bred politisk enighet om å gjenåpne Aker som lokalsykehus. OUS har gitt signaler om at Aker må bygges ut først og tidlig. Nå er det opp til Helse Sør-Øst om det kommer et endelig vedtak.
Akers Avis Groruddalen har tidligere skrevet om utfallet av debattmøte i Litteraturhuset mellom blant andre OUS-direktør Bjørn Erikstein, Jan Bøhler (Ap) og James Stove Lorentzen (H). Der kom det fram at Erikstein snur i saken om Aker og anbefaler bygging av lokalsykehus, eller storbysykehus som han kaller det, først og tidlig til Helse Sør-Øst. Dette er for å samsvare det med Oslo kommunes storbylegevakt som er bestemt skal ligge på Aker. Politikerne har lagt alle kortene på bordet og er tverrpolitisk enige: Aker skal være lokalsykehus for Groruddalen. Helsebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV), James Stove Lorentzen (H), Jan Bøhler (Ap), Carl I. Hagen (Frp) og Aker sykehus venner er glade for signalene som gis, men fortsetter kampen.