Krafttak mot matsvinn

Coops dagligvarekjeder skal nå selge varer som har passert «best før»-dato til 70 prosent rabatt.

Onsdag 3. januar overleverte det regjeringsoppnevnte Matsvinnutvalget sine forslag til hvordan Norge kan halvere matsvinnet innen 2030 til klima- og miljøministeren og landbruks- og matministeren. Coop Norge er opptatt av å bidra til å nå målene, og lanserer nå enda et nytt matsvinntiltak rettet mot forbruker i butikk.

– Vi har gjort mye bra på dette området over lang tid, men nå tar vi et ytterligere krafttak mot matsvinn ved å selge varer som har passert «best før»-dato til en sterkt rabattert pris. Over de neste ukene skal vi rulle dette ut i alle våre dagligvarebutikker, sier Siri Krona Johnsen, leder for bærekraft i Coop Norge.

Coops dagligvarekjeder vil fortsette å selge varer med kort holdbarhet som nærmer seg utløpsdato med 40 prosent rabatt gjennom nedprisingskonseptet Matredder’n. I tillegg vil de fra 1. februar selge varer som har passert «best før»-dato med inntil fem dager for kjølevarer og én måned for tørrvarer, med 70 prosent rabatt.

– Grunnen til at vi velger å gjøre dette er at mat merket med «best før» ofte holder seg godt i kvalitet etter det datoen tilsier, så lenge den er oppbevart riktig. Kundene kan stole på at mattrygghet tas på største alvor i alle Coop-butikker, og da er det lagt til rette for at varer merket med «best før» kan spises også etter at denne datoen er passert, sier Johnsen.

Flere varer merket med «best før» som egg, mange meieriprodukter og spekemat kan spises en god stund etter at datoen er passert. Coop har over flere år solgt nedprisede varer med kort holdbarhet, og det har vist seg å være et populært og effektivt tiltak, spesielt det siste året.

– Vi vet at mange kjenner økt inflasjon på lommeboken, og derfor er prisbevisstheten høy. Kundene setter pris på billigere mat. For oss som driver dagligvare er målet å ha færrest mulig nedprisede datovarer til salgs, fordi det betyr at vi drifter godt. Men når vi først har datovarer til salgs, er det bra for både miljøet og økonomien til både kundene og butikkene at varene faktisk blir solgt og spist. Det er en vinn-vinn-situasjon, sier Johnsen.

Coop har gjennom en årrekke gjennomført en rekke tiltak for å redusere matsvinnet. Noen av tiltakene er ikke synlige, som blant annet automatisk varesupplering, bedre prognoser og bedre emballasje for lenger holdbarhet. I tillegg har Coop synlige tiltak, som nedprisingskonseptet Matredder’n, som bidrar til at stadig flere produkter blir solgt og spist. Dette nye tiltaket svarer også godt på forslaget fra det regjeringsoppnevnte Matsvinniutvalget som blant annet foreslår en plikt til å prise ned varer.

– Vi solgte nedprisede varer til en verdi av over 1 milliard kroner i 2023. I tillegg solgte vi over 450.000 «forundringsposer» i 2023 i samarbeid med Too Good To Go. Coop er også en av de største leverandørene av overskuddsmat til matsentralene i Norge og donerte i fjor nesten 900 tonn mat som kommer vanskeligstilte til gode.