Alle og enhver vet at Oslo er Norges største by, og bare det burde si noe om hvor stor del av denne «transitt-trafikken» som forsvinner et eller annet sted her i denne byen og aldri kommer ut igjen. Og det er helt greit det, for vi er mange mennesker her, og vi trenger mye varer. Men ikke bruk befolkningen i de litt mindre byene langs Mjøsa eller nord for Dovre som et argument for hvor stor del av trafikken inn til Oslo som skal ut igjen, for de bilene som skal ut igjen av byen, legger igjen like mye eksos, svevestøv og dritt langs hovedveiene i Groruddalen som de som bare skal hit, om ikke mer. Det er kortere fra Moss til Økern enn til Gjelleråsen eller Karihaugen. Og de som bor langs Mosseveien har det ikke bedre enn oss, kanskje heller tvert imot. Men de bor ikke på Oslo Vest de heller, så jeg skal være raus og foreslå felles sak.
Og så må jeg tilbake til det forrige innlegget ditt hvor du snakker om hvor mye av disse veiprosjektene som blir finansiert av statskassa og hvor lite bompengene betyr i forhold. Men Staten det er deg og meg, og om pengene kommer fra bompenger eller skatt, går det ut av våre lommebøker uansett.
Du ber oss om å se på disse T-bane- eller veiprosjektene i sammenheng uten å tenke så mye på øst eller vest, og du mener at med den delen av Oslos befolkning som bor her, er det ikke mer enn rett og rimelig at vi betaler en større del av kalaset. Men poenget er at dette kalaset er vi ikke blitt invitert til. Planleggingen og finansieringen av Fornebubanen og ny E18 er i full gang, mens t-bane til Ahus eller lokket på E6 ved Furuset fortsatt bare er luftslott. Og det kommer de til å forbli, hvis du får viljen din. Så vær så snill å ta tallene og statistikken din og slå den i bordet hos noen andre, for vi kjøper den ikke!
Ragnar Ekfelt, Grorud