Når du får høre hva de gjør med kollektivtrafikken i Oslo kan de miste enda flere. Nå utsettes Sentrumstunnelen på ubestemt tid. Antall avganger reduseres og prisene stiger. Uten flauhet brytes byrådsplattformen på alle punkter.
Da Andreas Halse prøvde å utbrodere hvorfor Sentrumstunnelen var et Groruddalsprosjekt, var det hans siste halmstrå for å forklare hvorfor Oslopakke 3 var et rettferdig prosjekt hvor ikke alle pengene havnet vest for Oslo.
På Oslo Aps årsmøte nylig kom den samme Halse med et forslag om å utsette Sentrumstunnelen – som ble vedtatt.
Da er jo alt Halse skrev i Akers Avis Groruddalen den gang, feil! Han har brukt de siste åra på å lobbe for å flytte Majorstuen stasjon slik at eiendomsutviklere kan får milliardfortjeneste på tomta. Dette ble altså Aps kollektivsatsing…
Og så den nye skandalen hvor miljøbyråd Lan Marie Berg i MDG ikke har informert bystyret om et brev fra Ruter om milliardsprekk og mulige kutt i avganger på mellom 5 og 10 pst.
Jeg minner om byrådsplattformen som lovte økt satsing på flere avganger. Nå trues det også med økning av kollektivprisene på tross av at MDG og byrådspartiene lovte reduksjon på 20 pst.
Er det rart velgerne flykter, ikke minst i Groruddalen. Nå finnes det ikke en krone til våre prosjekter. Hvor er T-banen til Ahus, hvor er t-banen på tvers? Det eneste vi har fått er årlige prisstigninger på kollektivreiser og nå får vi også steder der folk kan kjøpe billetter.
Når Ap og MDG kappes om å være eiendomsutviklernes varmeste støttespillere blir Oslo en dårligere og mindre miljøvennlig by å bo i.
Leser man vedtakene fra Ap-årsmøtet ser man klassetilhørigheten styggeste utslag. Det blir nemlig presisert at de små leilighetene de nå vil bygge i hopetall ikke skal ligge i sentrum, men utenfor. Tror noen at de bygges på Ullern? Nei det er på Ulven og i Groruddalen dette kommer.
Blir de sakene som jeg beskriver her gjennomført i praksis, er jeg ikke i tvil. Velgerne vil si klart og tydelig ifra.
Ben Borgen, Rødts medlem i byutvikling- og miljøutvalget i Grorud bydel