Susanne Hopmark (Groruddalen Senterparti)
Susanne Hopmark (Groruddalen Senterparti)Bilde 1 av 2
Per Larsen (Vestre Aker Senterparti)
Per Larsen (Vestre Aker Senterparti)Bilde 2 av 2

Fornebubanen – en økonomisk skandale

I 2011 ble kostnad for utbygging av Fornebubanen estimert til 4,5 milliarder kroner. Med det som utgangspunkt ble utbygging av Fornebubanen vedtatt i Viken fylkesting og Oslo bystyre i 2012/2013. I 2022 viste nye kostnadsestimater at utbyggingen vil koste 26 milliarder kroner. Hvor stor budsjettsprekken var strides de lærde om men med fremføring til 2022 kroner etc. ser det ut til at budsjettsprekken kan estimeres til ca 8 milliarder.

Grunnet behov for ytterligere finansiering bl.a ved økte bompenger ble Fornebubanens fremtid satt på agendaen igjen i Oslo bystyre 27.06.22. Behandlingen av saken kan man bivåne «live» på Oslo kommune streamingtjeneste. Senterpartiet stemte for at Fornebubanen ikke skulle finansieres av økte bompenger og dermed i realiteten en nedleggelse av prosjekt Fornebubanen. Tidligere byrådspartier (MDG,Ap,SV) samt Høyre, Venstre og KrF stemte for videre utbygging av Fornebubanen med med noen helt klare forutsetninger. Grunneierbidraget skulle økes med 2,1 milliarder kroner.

Arbeiderpartiet fremførte at man nå hadde nådd målet og at finansieringen var på plass. I Akerspostens artikkel av 07.10.23 fremgår det at disse 2,1 milliardene aldri har kommet på bordet og det hele var basert på en intensjon og ikke noen bindende avtale. Dermed er et avgjørende premiss for vedtaket om utbygging av Fornebubanen bortfalt. Arbeiderpartiet utbasunerte på angjeldende bystyremøte at finansieringen er på plass og målet er nådd. Det har nå vist seg ikke å stemme. Venstre og Høyres representanter på omtalte bystyremøte hadde også klare føringer knyttet til vedtaket; reorganisering av prosjektet med Oslo Sporveier som byggherre i stedet for Fornebubanen, kutte kostnader på enkeltelementer i prosjektet, samt jobbe for å redusere tid til ferdigstillelse fordi «man taper 35 millioner pr mnd prosjektet går på overtid». Ingen av disse punktene er, oss bekjent, oppfylt.

Siden vedtaket 27. juni 2022 ble gjort på fullstendig feil grunnlag inkl. finansieringen, vil det eneste ansvarlige være å bringe saken opp igjen i Oslo bystyre for ny vurdering. Noen har tatt til orde for at man ikke kan stanse prosjektet nå fordi man allerede har brukt 3 milliarder på forprosjekt, m.a.o. «fordi vi har brukt 3 milliarder så må vi bruke 23 milliarder til» uavhengig av kost/nytte? Nei, det handler om å redusere tapene i et prosjekt som allerede kan betegnes som en økonomisk skandale, særlig tatt i betraktning at midlene burde brukes på mer samfunnsnyttige formål.

For øvrig er ikke pengene som er investert nødvendigvis bortkastet. Oslo trenger å styrke sin beredskap, og deler av det arbeidet som er startet kan transformeres til beredskapslagre/tilfluktsrom eller andre samfunnsnyttige formål; idrettshall, tomtene til planlagte stasjoner benyttes til omsorgsboliger etc.

Uansett; stopp Fornebubanen før denne økonomiske skandalen blir enda verre.