Dette bildet bekrefter det inntrykk jeg fikk da jeg så bildet i avisen 17. februar, der Elvestuen og Herzog ble fotografert: Området synes å være dårlig utnyttet. Foto:
Dette bildet bekrefter det inntrykk jeg fikk da jeg så bildet i avisen 17. februar, der Elvestuen og Herzog ble fotografert: Området synes å være dårlig utnyttet. Foto:Bilde 1 av 2
På Hauerseter er det allerede i dag spor som synes å være lite utnyttet. Videre antas at det ikke vil bety store investeringer å flytte jernbane- skinner fra Groruddalen til andre områder på bl.a. Hauerseter. Foto:
På Hauerseter er det allerede i dag spor som synes å være lite utnyttet. Videre antas at det ikke vil bety store investeringer å flytte jernbane- skinner fra Groruddalen til andre områder på bl.a. Hauerseter. Foto:Bilde 2 av 2

Groruddalsdebatt:

Innfør parkeringsavgift på terminalområdet

I Akers Avis Groruddalen for 17. februar foreslår Venstre v/Ola Elvestuen og Christian Herzog at en gradvis bør avvikle Alnabruterminalen.

Dette spesielt fordi det binder opp store områder som kan brukes til byutvikling. De mener at en allerede nå kan begynne å bruke alternative steder, som på Hauerseter. Jeg er helt enig i det de foreslår.

Spørsmålet jeg stiller er hva som kan være et første skritt for å effektivisere terminalen? Hvordan er området utnyttet i dag?

Terminalområdene i Groruddalen beslaglegger et område på ca. 900.000 kvm eller 900 mål. Mens private bedrifter og personer må betale parkeringsavgift for å stå på offentlige steder antas at dette ikke skjer på terminalområdet. Dette medfører at en stor del av terminalområdet er såkalte «hensettingsområder» hvor jernbanevogner parkeres over lang tid uten at de er utnyttet til transport av gods. Så vidt jeg vet betales det ikke parkeringsavgift på disse områdene.

Men, jeg ser ingen grunn til at ikke disse områdene er like verdifulle som parkeringsplasser for biler i Groruddalen.

Det foreslås derfor følgende:

• Innfør parkeringsavgift for den offentlige del av området. Det antas at selskaper som Schenker eier området de selv disponerer over. De vil nok derfor sørge for at området blir utnyttet effektivt. Noe jeg har inntrykk av at de gjør.

• Det antas at den største delen av området eies av staten v/Samferdselsdepartementet. Da er det vel de som kan innkreve avgiften.

• Inntektene kan de bruke til tiltak som fremmer overgang fra godstransport på vei til bane. Bl.a. flere krysningsspor på mange stasjoner som det har vært snakket om lenge, men hvor jeg har inntrykk av at det er gjort lite.

• Tilby rimelig eller gratis parkering på områder som er lite utnyttet. Som på Hauerseter (se bilde under). Her er det store flate områder hvor det antas at mye eies av staten. Bl.a. er det en stor militærleir i området.

En bør også vurdere om driften av hele terminalområdet bør settes ut på anbud. Det antas at Bane Nor i dag disponerer en stor del av området. Et aksjeselskap som f.eks. Schenker ville ikke tillate at det ble brukt store summer på parkeringsavgifter samtidig som det var rimeligere alternativer ikke langt unna.

På Hauerseter er det allerede i dag spor som synes å være lite utnyttet. Videre antas at det ikke vil bety store investeringer å flytte jernbane- skinner fra Groruddalen til andre områder på bl.a. Hauerseter.

På Hauerseter er det allerede i dag spor som synes å være lite utnyttet. Videre antas at det ikke vil bety store investeringer å flytte jernbane- skinner fra Groruddalen til andre områder på bl.a. Hauerseter.