Cecilie Lyngby Foto: Privat
Cecilie Lyngby Foto: PrivatBilde 1 av 1

Groruddalsdebatt:

Kutt kollektivprisene med 50 prosent

Mens vi venter på drivstoff-kameratene Støre og Vedum, bør nå Raymond Johansen halverer billettprisene på buss, trikk og T-bane. Det er vinn-vin…

Mens vi venter på drivstoff-kameratene Støre og Vedum, bør nå Raymond Johansen halverer billettprisene på buss, trikk og T-bane. Det er vinn-vinn for alle, også Oslos klimamål.

Mens Ap og Sp raser nedover på meningsmålingene, stiger aggresjonen hos alle som bor i Oslo. Strømskurk Raymond Johansen selger svindyr strøm til vanlige folk, og han setter billettprisene bare opp. Sånn kan vi ikke ha det, og nå må det ryddes opp.

Svik mot de svakeste

Under det rødgrønne Oslo-byrådet har prisen på enkeltbillett økt fra 30 kroner i 2015 til 39 kroner nå. Det er en økning på 30 prosent. Prisen på 30-dagers billett er økt med 20 prosent.Billettprisene har dermed økt betydelig stikk i strid med løfter om det motsatte ved hvert valg.

Dette er helt uholdbart og et svik mot de med svakest økonomi. Det er også klare brudd på samferdselsbyrådens valgløfter siden 2015. MDG har programfestet kutt i takstene, men selv om de grønne har makt i Oslo kommune og 60-prosent eierskap til Ruter, nekter dagens byråd Sirin Stav å følge opp sin egen politikk.

Strøm-pengene flommer inn

Mye går galt med økonomistyringen i Oslo, deriblant vannforsyningen og Fornebubanen. Likevel står kommunen foran en pengeflom av dimensjoner inn i kommunekassen. Pengene kommer fra kraftprodusenten Hafslund Eco som er heleid av Oslo kommune.

Med en årsproduksjon på rundt 18 terrewattimer (TWh) og en strømpris som ligger rundt 1,5 kroner pr. kilowattime, kan inntektene til Hafslund Eco bli hele 27 milliarder kroner i 2022. Det aller meste av dette blir ren fortjeneste. Produksjonskostnadene er bare noe få øre pr. Kwh. Ekspertene tror strømprisen til høsten og vinteren kan bli enda høyere, og Raymond Johansen kan ikke være en strømskurk og beholde alt dette selv. Han må gi tilbake til innbyggerne.

Dette har vi råd til

Billettinntektene til Ruter var 3 milliarder kroner i fjor. I 2019, som var før pandemien, var billettinntektene 5 milliarder kroner.Å halvere billettprisene vil koste rundt 2,5 milliarder kroner årlig i et normalår. Dette er bare småpenger i forhold til de enorme kraftinntektene Oslo nå får.

Dette har vi råd til. Og derfor krever vi halvering av billettprisene nå. Ikke minst er dette også et godt klimatiltak, og det er helt i tråd med byrådets gange, sykle og kollektiv-politikk.