Bente Odner (t.v.) og Randi Werner-Erichsen har fulgt sykehus-debatten gjennom mange år og er krystallklare på at løpet som nå er valgt ikke holder mål. Foto:
Bente Odner (t.v.) og Randi Werner-Erichsen har fulgt sykehus-debatten gjennom mange år og er krystallklare på at løpet som nå er valgt ikke holder mål. Foto:Bilde 1 av 1

Groruddalsdebatt:

Sykehusplanen må legges bort

Det går ikke an å gi befolkningen i Oslo og sør-øst-Norge slike sykehus som det planlegges i nye Oslo Universitetssykehus.

Si din mening!

DET ER KORT TID IGJEN til høringsfristen 8. juli for høringen til statlig reguleringsplan (forkortes Stat 22) for nye OUS. Etter «målbilde»-planen som er basis for den skal Ullevål sykehus legges ned, og Ullevåls funksjoner, og ansatte, fordeles til Gaustad og Aker.

Regjeringen bruker rå makt for å få gjennomført Stat 22. Oslos plan- og bygningsetat (PBE) og Oslo bystyre er satt til side. Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) skal avgjøre reguleringsplanen, etter at Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) har gjennomført høringen. Reguleringssakene behandles som to adskilte plansaker, helsefaglige momenter skal egentlig ikke telle. PBE ba om helsefaglige synspunkter i høringen i 2021, det kom inn mye.

Alle som har en mening, både om byggene og det sykehusfaglige innholdet, bør sende inn høringsuttalelse i år også, Oslo PBE har tilrådd det.

HELSEMINISTEREN HAR SAGT at vi ikke får beholde Ullevål. I stedet vil vi si at det bør ikke være håp for de som vil gjennomføre Stat-22.

I den nåværende verdenssituasjonen har ikke Helse Sør-Øst økonomi til å gjennomføre alle utbyggingsprosjektene. «Målbildet» må forkastes. Klare grunner for det finner vi i Plandokumentene i Høringsnotat for Gaustad og Aker (se Regjeringen.no).

Spesielt på Gaustad blir det trangt. I alt 30.000 kvm av Rikshospitalet (Rh) må rives for å få nybygget på plass. Spesialsykehuset Rh skal drives i byggeperioden på 10-12 år, med kontinuerlig støy, støv og rystelser. Hvordan går det med pasientene i den krevende behandlingen? Hva med stabiliteten til følsomme registreringsapparater?
Her, og ved for mange av usikkerhetspunktene i reguleringssaken, skal dette vurderes nærmere i neste fase. Usikkerheter MÅ vurderes FØR planen vedtas.

DE NYE HELIKOPTERNE må lande på den midlertidige helikopterplattformen, som skal ligge rett ved nyfødtintensiven. Byggeplanen for denne er ikke del av Stat 22. Det er ikke klart iflg Stat 22 hvor de mindre ambulansehelikopterne skal lande, men når deres nåværende landingsplass blir anleggsområde overveies det at disse også skal lande ved nyfødtintensiven.

På den 31 m høye helikopterplattformen skal det også lagres helikopterfuel. Sykehuset har store eksplosjonsfarlige tanker med oxygen og propan. – Det er tilgjengelighetsproblem ved brann pga bygghøydene (opp til 49 m) og smale tilkjøringsveier.

Sikkerheten mhp eksplosjonsfare vurderes, etter tiltak, som middels. Storbrann vurderes det etter tiltak ikke å være risiko for. Betryggende?

GRØNTOMRÅDET MELLOM Rh og Gaustad psykiatriske sykehus blir for en stor del bygget ned. Nye bygg vil ødelegge tilpasningen mellom Rikshospitalet og gamle Gaustad.
Pasientene på Gaustad psykiatriske skal flyttes til Aker, til bygg langs Ring 3 ved Sinsenkrysset. Her er det støy, støv og avgasser. Trange luftegårder skal erstatte Gaustads grønne områder og Marka innenfor.

Det samlede fagmiljøet i Klinikk for psykisk helse og avhengighet nekter å flytte til Aker. – Dette er ett av fagmiljøene som er overkjørt. Slitne tillitsvalgte har sagt lenge: Vi blir ikke hørt- men de gir seg ikke. Ansatterepresentanter i styrene i OUS og HSØ er konsekvent blitt nedstemt. Dette MÅ være for dårlig bruk av kunnskaper og ressurser.

Lokaliseringen i «målbildet» er vedtatt av HSØ og helseministeren i 2016. Som grunnlag for vedtaket finnes ingen utredning, ingen utviklingsplan for OUS, ingen vurdering av fremtidig plassbehov. – OUS og HSØ-ledelsen får nå ikke til å plassere sykehusfunksjonene i de planlagte byggene
Mellom Gaustad og Aker er eneste reelle veiforbindelse Ring 3. Overføring av pasienter og personell mellom sykehusene vil hindres av trafikk, spesielt i rushtiden. Her er åpenbar fare for dårlig samfunnssikkerhet og beredskap.

HELSEMINISTER OG departement har i flere år fremholdt at Oslo trenger nye sykehus. Det er det eneste OUS-ansatte og Oslos befolkning er enig med dem i.

Alternativet med Ullevål som regionsykehus, Aker som lokalsykehus og Rh drevet som før er IKKE utredet. «Belysningen» i 2019 hadde heller som mål å eliminere Ullevål. Rh skulle flyttes til Ullevål straks. Kostnadene for Aker ble i «belysningen» satt til de samme som ved utbygging etter målbildet, men plassbehovet for lokalsykehus på Aker er mye mindre om Ullevål beholdes.

Dette bringer oss over på problemet med desinformasjon fra OUS og HSØ. Ledelsen i HSØ og OUS har brukt sin faglige autoritet for det den er verdt. Vi har påvist i Dagsavisen 16. mai at påstandene om at Stortinget har gitt tilslutning til planen, og gitt tillatelse til låneopptak til den nåværende planen, er feil. Stortinget har aldri behandlet planen. Det er gitt en slags låneramme. Da kan lånetilsagnet brukes til en annen plan for OUS-utbyggingen.

Helseministeren har også stadig gjentatt at Oslo kommune (OK) har støttet planen. Det er påvist i Akers Avis Groruddalen 13. april at all Oslos «støtte» har vært med mange betingelser.

HSØ HAR PRESTISJE FORBUNDET med planen. I helsedepartementet sitter direktør i HSØ 2015- 21, før det i flere år viseadm. direktør i OUS, – der ansvarlig for planleggingen på Gaustad – Cathrine Lofthus, nå som departementsråd. Derfor vil IKKE HSØ og HOD kunne gi en nødvendig uhildet vurdering av den sykehusfaglige egnethet ved utbygging etter de nåværende planene. Ekstern uhildet vurdering, også av total samfunnssikkerhet og beredskap, må inn før KDD konkluderer i den statlige reguleringsplanen.