Inga Lutro med sønnen et av flere steder i Refstadveien der sykkelfeltet forsvinner. 
Foto: Helge Roe
Inga Lutro med sønnen et av flere steder i Refstadveien der sykkelfeltet forsvinner. Foto: Helge RoeBilde 1 av 1

Vi ønsker oss Refstadveien: Mange ser fram til at sykkelveinettet skal bygges ut

Jørn Kveseth fra Bjerke Frp hadde et innlegg 18. mars om planene for Refstadveien. Her gir han et inntrykk av at ny plan for Refstadveien er noe vi i Bjerke ikke ønsker oss. Det stemmer ikke! På Vollebekk er vi mange familier som ser fram til at sykkelnettet skal bygges ut i nabolaget vårt.

Gatenettet på Vollebekk har ikke hengt med i den raske transformasjonen som har vært fra industriområde til hjem for barnefamilier. Heldigvis ser vi nå at det begynner å skje ting. Lunden har allerede blitt tryggere og bedre for barna som ferdes til Vollebekk skole. Snart får vi også en etterlengtet oppgradering av Brobekkveien.

Om få år er det mange av oss som har barn som er store nok til å sendes av gårde på sykkel alene. Vi håper de finner venner og aktiviteter både på Refstad, Årvoll og Linderud. Da trenger vi et sammenhengende og trygt sykkelnett å sende dem ut på. Det har vi ikke i dag. Refstadveien og Statsråd Mathisens vei har smale sykkelfelt som plutselig forsvinner eller havner inn i en bussholdeplass. Her må bydelen knyttes bedre sammen! Jørn bruker imidlertid et politiker-språk om VPOR-områder for å forsvare at Refstadveien ikke trenger sykkelfelt der det i dag mangler mellom Økernveien og Martin Borrebekkens vei. For oss vanlige folk er ikke slike skillelinjer politikerne har funnet på viktige. Vi trenger løsninger som bringer barna våre trygt helt hjem!

Vi er enige med Jørn i at vi må ta vare på det grønne vi har. Det er spesielt viktig med grønne områder i bydelen vår som stadig blir fortettet. For å beholde mest mulig grønt rundt gatene våre – samtidig som de skal transportere flere folk – er det viktig at vi reiser arealeffektivt. Det vil si å tilrettelegge for at flere av oss går, sykler eller tar bussen. Ja, det krever dessverre litt mer areal enn i dag. Men alternativet er vekst i biltrafikken og kø og kaos på veiene våre. Vi ser allerede tendenser til det i Brobekkveien og Refstadveien i morgenrush.

Politikken Bjerke Frp ønsker frykter vi gir en utvikling der vi på sikt trenger firefelts gater for å ha flyt i trafikken her. Og da får vi se en annen side ved Frp – omtanke for trær og enkeltmennesker forsvinner når bilen skal fram! Frp er for eksempel en varm tilhenger av ny tunnel på Røa. Ikke bare tar den veien mange trær og hager – familier vil til og med bli tvangsflyttet på grunn av den!

Eksempelet med Røatunnelen viser også et paradoks med Frp sin bekymring for trang kommuneøkonomi. Jørn bruker det som argument for å skrote røde sykkelfelt i Bjerke. Samtidig vil partiet hans sende 2 milliarder til vestkanten for å bygge ny tunnel på Røa. Hva tror du koster mest?

Vi har tidligere lest at beboere i Bjerke betaler mest av alle i Oslo i bompenger. Pengene har imidlertid i stor grad gått til store prosjekter på vestkanten. Fornebubanen og første trinn av E18 Vestkorridoren koster alene 50 milliarder. Det er på tide at vi i Groruddalen samler oss for å få flere gode prosjekter hit.

Utvidelse av sykkelfeltet i Refstadveien. – Et godt eksempel på hvor galt det kan gå

Et forslag Jørn har er å legge sykkelstrategien fra 2015 permanent i en skuff. Dit skal den snart uansett - strategien utløper jo i år. Den ble nylig evaluert og viser en netto nytte på 3,9 milliarder kroner. Ikke så galt?

Byrådet har bestemt at vi ikke får en ny sykkelstrategi. I stedet jobbes det nå med en grønn mobilitetsplan for Oslo. Med den følger det mange milliarder i nye prosjekter til byen. Vi håper politikerne i Groruddalen kan samles til en bred front slik at vi får mer av bompengene tilbake i dalen. Refstadveien er i den sammenheng bare en dråpe i havet. Ønskelisten vår for Bjerke er lang, eksempelvis:

  • Nedbygging av Trondheimsveien og Østre Aker vei til miljøgater
  • Sykkelekspressvei langs T-banen
  • Trikk til Bjerke
  • Oppgradering av Alna stasjon og bedre gangforbindelse dit

Har vi politikere i Groruddalen som jobber for dette? Eller er de mest opptatt av å si nei til planene som kommer og heller sende bompengene våre til vestkanten?

Inga Lutro, Aslak Heggland, Kathrine Strøm og Marianne Østevold