KUNST I FOKUS: Prosjektleder Tanja Olsen og rektor på Bjøråsen skole, Rachid Sealiti, er strålende fornøyde med kunstprosjektets store suksess.
KUNST I FOKUS: Prosjektleder Tanja Olsen og rektor på Bjøråsen skole, Rachid Sealiti, er strålende fornøyde med kunstprosjektets store suksess.Bilde 1 av 6
Fere inspirerte elever hadde funnet veien utstillingen. Foto: Tanja Olsen
Fere inspirerte elever hadde funnet veien utstillingen. Foto: Tanja Olsen Bilde 2 av 6
Et hav av kreativitet kom til uttrykk på utstillingen på Bjøråsen skole.
Et hav av kreativitet kom til uttrykk på utstillingen på Bjøråsen skole.Bilde 3 av 6
Disse keramikkfigurene fanget flere øyne.
Disse keramikkfigurene fanget flere øyne.Bilde 4 av 6
Deltaker og omviser Falak Noor (f.v.), prosjektleder Tanja Olsen, rektor Rachid Sealiti og Hala Youssef, som også er deltaker og var omviser for dagen.
Deltaker og omviser Falak Noor (f.v.), prosjektleder Tanja Olsen, rektor Rachid Sealiti og Hala Youssef, som også er deltaker og var omviser for dagen.Bilde 5 av 6
VIKTIGE STØTTESPILLERE: Kunstansvarlig i Ferd, Helene Gulaker Hansen (f.v.), prosjektleder for Oslo-satsingen til Ferd, Sabha Qureshi-Holen, rektor på Bjøråsen skole, Rachid Sealiti, prosjektleder Tanja Olsen, Sparebankstiftelsens Birthe Selvaag og Oda Gjessing har vært viktige for å realisere prosjektet.
VIKTIGE STØTTESPILLERE: Kunstansvarlig i Ferd, Helene Gulaker Hansen (f.v.), prosjektleder for Oslo-satsingen til Ferd, Sabha Qureshi-Holen, rektor på Bjøråsen skole, Rachid Sealiti, prosjektleder Tanja Olsen, Sparebankstiftelsens Birthe Selvaag og Oda Gjessing har vært viktige for å realisere prosjektet.Bilde 6 av 6

Rektorens drøm gikk i oppfyllelse: – Kunst og kreativitet gir både læring og mestring

Bjøråsen skole har gjennom det siste halvåret jobbet med et unikt kunstprosjekt som har involvert både skolen og eksterne ressurser. Nylig ble resultatet vist fram på en stor utstilling, hvor elevene fikk vise sine kunstneriske uttrykk gjennom flere kreative disipliner.

Prosjektet har vært en milepæl for skolen, og engasjementet har vært stort fra både elever, lærere og eksterne samarbeidspartnere. Dette initiativet har ikke bare bidratt til utviklingen av elevenes kunstneriske ferdigheter, men også styrket fellesskapet og deres evne til å samarbeide på tvers av fag.

Et hav av kreativitet kom til uttrykk på utstillingen.

Kunst i kjernen av undervisningen

Prosjektet har hatt en sterk forankring i skolens undervisning, med fag som norsk, musikk, kunst og håndverk tett involvert. Prosjektleder Tanja Olsen forklarer hvordan de har jobbet for å skape en rød tråd gjennom hele skolen:

– Jeg har fungert som en kunstnerisk kreativ prosjektleder og en mellommann mellom kunstnerne, lærerne og pensum. Vi ville at alle fagene skulle ha en rolle i dette prosjektet. For eksempel skulle norskfaget skrive informative tekster om folkefigurene sine, som senere ble omgjort til slampoesi med hjelp fra kunstner Tara Cooper.

Gjennom prosjektet fikk elevene jobbe med ulike kunstformer, som keramikk og linotrykk, i samarbeid med profesjonelle kunstnere. I tillegg ble det produsert musikk som en del av utstillingen.

– Det var viktig for oss at dette ikke var noe vi gjorde utenom skolen, men at det ble en del av undervisningen, understreker Olsen.

For mange av elevene har dette vært en øyeåpnende opplevelse, og de har fått innsikt i kunstneriske prosesser de tidligere ikke hadde erfaring med. De har også fått en bedre forståelse av hvordan kunst kan kobles til deres øvrige faglige utvikling.

I norskfaget fikk de muligheten til å tolke og uttrykke tekster gjennom ulike medier, mens musikkfaget bidro med komposisjon og lydlandskap til utstillingen. Dette tverrfaglige samarbeidet har gjort det mulig å koble teori til praksis på en måte som engasjerer og inspirerer elevene.

Deltaker og omviser Falak Noor (f.v.), prosjektleder Tanja Olsen, rektor Rachid Sealiti og Hala Youssef, som også er deltaker og var omviser for dagen.

Engasjerte elever

Blant dem som har deltatt i prosjektet er tiendeklassingene Falak Noor og Hala Youssef, som var verter under utstillingen.

– For meg har slampoesi vært det mest interessante. Det var mye godt samarbeid, og vi er veldig glade for at vi kunne være med på dette, sier Noor.

– Hele prosessen har vært morsom og lærerik. Det har vært spennende å jobbe med så mange forskjellige kunstformer, legger Youssef til.

Flere av elevene har uttrykt at de opplever en større mestringsfølelse og selvtillit etter å ha vært med på prosjektet. Det å kunne vise fram sitt arbeid for et publikum har vært en stor motivasjon for mange. De har fått verdifulle erfaringer i å stå foran en forsamling og presentere sitt arbeid, noe man også kan tenke seg vil være nyttig for dem i videre studier og karriere.

Flere inspirerte elever hadde funnet veien utstillingen. Foto: Tanja Olsen

Stolt over samarbeidet

Rektor Rachid Sealiti er begeistret for hvordan kunst kan bidra til å skape nye læringsmetoder og engasjere elevene på nye måter.

– Det har alltid vært en drøm å få mer kunst inn i skolen. Gjennom dette prosjektet har vi sett hvor mye elevene har lært på kort tid, både sosialt og faglig. Vi har funnet en metode vi kan bruke i flere fag fremover, sier Sealiti.

Han understreker viktigheten av tverrfaglighet og samarbeid med eksterne aktører.

– Vi vil gjerne samarbeide med organisasjoner og bedrifter for å styrke undervisningen og gi elevene muligheter de ellers ikke ville hatt. Dette prosjektet viser at slike samarbeid kan skape store verdier for skolen og elevene.

Sealiti håper at dette initiativet kan inspirere andre skoler til å tenke nytt rundt undervisningsmetoder og bruken av kunst i skolehverdagen. Han påpeker at kunst ikke bare handler om estetikk, men også om kritisk tenkning, problemløsning og historiefortelling.

Disse keramaikkfigurene fanget flere øyne.

Viktige bidragsytere

Prosjektet har blitt muliggjort takket være bidrag fra blant andre Ferd og Sparebankstiftelsen, som har vært sentrale i finansieringen. Sabha Qureshi-Holen, som er leder for Ferds «Oslo-satsingen», påpeker hvor viktig det er å nå ut til flere med kunst og kultur.

– Mange talentfulle ungdommer får ikke alltid muligheten til å uttrykke seg kunstnerisk. Dette prosjektet viser hvor mye kunst kan bidra i skolehverdagen, sier hun.

Også Helene Gulaker Hansen, kunstansvarlig i Ferd, mener at prosjektet har stor betydning for å løfte fram nye stemmer.

– Det finnes talenter overalt, men ofte blir de ikke synlige. Vi ønsker å bidra til å spre kunsten utover sentrumskjernen og inn i bydelene, sier Hansen.

VIKTIGE STØTTESPILLERE: Kunstansvarlig i Ferd, Helene Gulaker Hansen (f.v.), prosjektleder for Oslo-satsingen til Ferd, Sabha Qureshi-Holen, rektor på Bjøråsen skole, Rachid Sealiti, prosjektleder Tanja Olsen, Sparebankstiftelsens Birthe Selvaag og Oda Gjessing har vært viktige for å realisere prosjektet.

Birthe Selvaag i Sparebankstiftelsen understreker at kunst og kreativitet har stor samfunnsverdi.

– Kunst bidrar til å styrke fellesskapet og kan til og med forebygge utenforskap. Skolen har gjort en imponerende jobb med å skape et samlende tema for prosjektet, sier Selvaag.

I tillegg til finansielle bidrag har kunstnere og frivillige spilt en stor rolle i å realisere prosjektet. Mange av kunstnerne har jobbet tett med elevene og bidratt til at de har fått en dypere forståelse for kreative prosesser.

Utstillingen på Bjøråsen skole har ikke bare vært en visning av elevenes arbeid, men også en bekreftelse på at kunst kan være en viktig del av skolehverdagen. Engasjementet og gleden blant elevene viser at dette er en satsing som har truffet blink – og kanskje er starten på noe enda større.

Kommentarer