Vidar Benjaminsen, primus motor til Stolpejakten i Groruddalen.
Vidar Benjaminsen, primus motor til Stolpejakten i Groruddalen.

Ny rekord for Stolpejakten i Groruddalen. – Mest populær var stolpen ved Kalbakken t-bane

Stolpejakten i Groruddalen 2025 ble en ny suksesshistorie. Hele 13.600 personer deltok i år, og stolpene ble besøkt mer enn 490.000 ganger – et gjennomsnitt på 36 stolper pr. deltaker. Tallene betyr at interessen for Stolpejakten aldri har vært større.

Rapporten fra årets sesong av Stolpejakten i Groruddalen er fornøyelig lesning. Det er Vidar Benjaminsen i Lillomarka O-lag som har utarbeidet oversikten og samlet alle tall og fakta. Her er høydepunktene.

De 140 turmålene i Groruddalen har vært flittig besøkt. Mest populær var stolpen ved Kalbakken t-bane, som alene fikk 7753 besøk. Også Risløkka t-bane, Fossum kirke, Sletteløkka grendehus og Nordre Lindeberg gård var blant favorittene.

En folkelig suksess

Effekten av Stolpejakten merkes langt ut over tallene. Prosjektet når stadig flere og fungerer som et lavterskeltilbud for å komme i gang med fysisk aktivitet.

Det er gratis, inkluderende og tilrettelagt for alle – også for deltakere med funksjonsnedsettelser som bruker rullestol eller elektrisk rullestol.

Rapporten trekker fram at turene gir bedre trivsel og en mer positiv oppfatning av Groruddalen. Mange deltakere kommer fra andre deler av Oslo og Østlandet, og får på den måten oppleve naturen og bomiljøet i dalen på nært hold.

Noen hovedpunkter:

  • 13.600 deltakere og 490.000 besøk – ny rekord.
  • Stolpejakten er gratis, inkluderende og folkehelsefremmende.
  • Tiltaket styrker Groruddalens omdømme og viser fram nye parkområder.
  • Gjennomføres klimavennlig – alle stolper nås uten bil.
  • Drives på dugnad med støtte fra bydelene, OBOS, Miljødirektoratet og lokale partnere.

Rapporten viser til hundrevis av positive tilbakemeldinger i Facebook-gruppa Stolpejakten 2025, der brukere deler bilder og erfaringer.

Et samarbeid på tvers

Prosjektet gjennomføres av Lillomarka Orienteringslag, som har det tekniske og administrative ansvaret. Bydelene Grorud, Bjerke og Stovner har vært med som samarbeidspartnere, sammen med OBOS Ulven og Vollebekk, Oslo Sykkelverksted, Bykuben og Akers Avis Groruddalen.

Markedsføringen har skjedd gjennom 8000 trykte brosjyrer, distribusjon i bibliotek og butikker, annonser i lokalavisen og aktiv bruk av Facebook.

Budsjett og økonomi

Totalbudsjettet for 2025 var på 196.000 kroner, med bidrag fra Miljødirektoratet, OBOS og bydelene Grorud, Bjerke og Stovner.

Utgiftene omfatter blant annet trykking av turkart, stolpemateriell, premier og annonsering, mens store deler av arbeidet – som kartlegging og utsetting av stolper – gjøres på dugnad.

Grønn profil og fremtidstro

Prosjektet er så klimavennlig som mulig: alle stolper kan nås til fots, med sykkel eller rullestol, og kollektivtilbud brukes til start- og sluttpunkter. Også utsetting og inntak av stolper skjer uten bil.

I konklusjonen oppsummerer prosjektleder Vidar Benjaminsen at Stolpejakten igjen har overgått forventningene. Tiltaket treffer et bredt publikum, fremmer fysisk, sosial og mental helse – og gir både fastboende og besøkende et nytt blikk på Groruddalen.

«Takk til alle samarbeidspartnere for et fantastisk engasjement i 2025 – nå står vi på for en enda bedre Stolpejakt i 2026!», heter det avslutningsvis i rapporten som er utarbeidet av Vidar Benjaminsen i Lillomarka O-lag.