– C5 Aircross er bilen vi virkelig satser på om dagen. Det er det nye flaggskipet vårt som vi har enorme forventninger til. Vi tror den vil appelere til en stor andel av norske bilkjøpere, sier Tormod Ødegård fra Bøhm Auto på Kalbakken.
Skiller seg ut
Han hadde invitert avisas motorteam for å prøvekjøre den splitter nye Citroën C5 Aircross som er franskmennenes nye SUV i mellomklassen. Biler i denne klassen er ofte tradisjonelle og nokså like, men i kjent Citroën-stil har man også på C5 Aircross turt å skille seg ut. Man har funnet plass til detaljer og et særpreg som skiller bilen fra andre merker. Utenfra ses dette kanskje best på «lukene», «airbumperne» og detaljene foran og på siden.
RYDDIG: Forseggjort, ryddig og stilig i kupeen.
Mye teknologi
Innvendig går detaljene fra eksteriøret igjen i interiøret, og det hele er oversiktlig og fint utført i gode materialvalg. Instrumentene er lett tilgjengelige, og den åtte tommer store touch-skjermen er omtrent som en smartphone å operere. Med det siste innen navigasjonsteknologi, trafikkinfo i sanntid og nettilkobling, samt 20 forskjellige og oppdaterte kjøreassistent- og sikkerhetssystemer, har man virkelig alt man trenger av en bil som skal være i premiumklassen.
Gode seter
Smak er som kjent forskjellig, og selv om C5 Aircross kan settes opp akkurat etter ditt ønske med syv ulike karosserifarger, forskjellige
takfarger og ulike dekorfarger, er det ikke, etter vår mening, stylingen som er C5 Aircross’ største styrke. Den finner du i komforten.
Allerede da vi satte oss inn i bilen lot vi oss imponere av de gode setene (Advanced Comfort) med god støtte og sin spesielle oppbygging med stoff og skinn som skal gi en mer behagelig sittestilling og mindre slitasje. Vår testbil var i tillegg utstyrt med massasjefunksjon (ekstrautstyr) som bidro å holde stemningen på topp.
«Flyvende teppe»
Med det gode førsteinntrykket unnagjort gledet vi oss til å legge ut på veien. Der fortsatte den gode opplevelsen.
Citroëns nye type fjæring (Progressive Hydraulic Cushions) lover å gi en «flyvende teppe»-effekt gjennom to hydrauliske endestoppere på hver side av støtdemperen (én for dekompresjon og én for kompresjon). Dette systemet er intet mindre enn genialt og unngår brå stopp- og sprettebevegelser.
Bilen flyr over det meste av hull og ujevnheter – selv på noen av de verste «kraterveiene» i Groruddalen. En slik komfort tør vi si ingen andre biler i dette segmentet – i hvert fall i samme prisklasse – klarer å matche. Dette er en skikkelig komfortkonge!
Herlig girkasse
I tillegg til den 6-trinns manuelle girkassen kan nye C5 Aircross være utstyrt med den nye automatiske 8-trinns girkassen av siste generasjon EAT8.
Dette gir smidige, sømløse girskift takket være optimaliseringen i utvekslingen mellom motoren og girkassen.
Hendlene ved rattet brukes til å skifte gir manuelt, uten at man mister den automatiske funksjonen, og vi kjørte uanstrengt gjennom hele prøvekjøringen.
MYE PLASS: Bagasjerommet på C5 Aircross kan bli 72 liter stort. Det er størst i SUVenes mellomklasse.
Stort bagasjerom
Foran i bilen og ute på veien trivdes vi altså meget godt. Bakover var det ikke like mye begeistring å spore. Til det,- i hvert fall om du er høy eller litt for glad i kebab og øl,- er rett og slett plassen litt for liten.
C5 Aircross skal imidlertid ha skryt for at alle tre baksetene kan reguleres hver for seg og både skyves, skrånes og foldes sammen. Det gir en del flere muligheter. Både med tanke på bagasje og med individuell tilpasning for hver enkelt passasjer.
Om det ikke er plass for de aller største av oss i baksetet, imponerer imidlertid C5 Aircross med plassen helt bakerst. Bilen leveres nemlig med et bagasjerom som kan bli hele 720 liter stort. Det er størst i SUV’enes mellomklasse. C5 Aircross kan også utstyres med hengerfeste, og kan dra inntil 1500 kilo.
Fire motorvalg
Neste år kommer C5 Aircross som ladbar hybrid, men for øyeblikket har man valget mellom to bensinmotorer (1,2 liter med 130 hestekrefter og 1,6 liter med 180 hestekrefter) og to dieselmotorer (1,5 liter med 130 hestekrefter og 2,0 liter med 180 hestekrefter.
Vår demobil var utstyrt med den største bensinmotoren og hadde mer enn god nok kraft til å takle forskjellige oppgaver.
HAR TRUA: Tormod Ødegård fra Bøhm Auto tror C5 Aircross kommer til å bli en suksess.
Hva koster det?
Citroën C5 Aircross kan fås med tre forskjellige utstyrsnivåer (Live, Feel og Shine). I tillegg kan du legge på diverse ekstrautstyr som for eksempel panoramatak som du kan åpne.
Inngangsprisen på en splitter ny C5 Aircross kommer på 309.900 kroner, mens vår testbil med alt tenkelig utstyr og finesser koster rett under 520.000 kroner.