Denne gangen har motorteamet prøvekjørt Fiat 600e, storebroren til 500e som har to færre dører. Antall dører blir trukket fram som et salgsargument, og det spilles på at det er er bedre plass i nykommeren, noe som er riktig da den er omtrent en halv meter lengre, men fremdeles er det mer enn rimelig å si at det er trangt om plassen bak i bilen.
Fiat 600e har en rekkevidde på inntil 406 kilometer og en startpris på 348.900. Nå er det imidlertid tøff konkurranse blant småbilene om kjøperne, og nylig kom en ny bil på markedet som det er vanskelig å overse: Dongfeng Nammi BOX med 200 kilometer rekkevidde til 199.900 kroner, eller 310 kilometer for 217.900 kroner. Når det gjelder størrelser er 600e 4,17 i lengden og 1,78 i bredden, mens BOX-en er 4,3 i lengden og 1,81 i bredden.
En annen bil det er naturlig å sammenligne 600e med er Mazda MX-30. Den er 4,3 i lengde og 1,7 i bredde, har en startpris på 223.900 kroner og en rekkevidde på inntil 200 kilometer.
Det er rimelig å anta at Fiat har en sterkere posisjon på markedet i Norge der den har vesentlig lengre fartstid og er mer kjent for nordmenn enn den kinesiske nykommeren. Og Dongfeng- og Mazda-sammenligningen var intet mer enn nettopp en enkel sammenligning. Fiat 600 er en god bil.
Smart og bra
Fiat 600 e er designmessig råstilig, og det er mye kulere å fortelle folk at man kjører en italiensk bil enn en kinesisk bil. Det gode inntrykket fra utsiden slår følge med sjåføren inn i bilen, og der har Fiat valgt det vi mener er den beste løsningen blant alle biler vi har prøvekjørt og omtalt: giret. Det er store, tydelige knapper under radioen.
I andre biler er giret langt mer usynlig og gjemt bort, eller krever at man setter seg ned og lærer seg det før man kan bruke det. Det er også gode oppbevaringsmuligheter foran i bilen. Både under radioen og der man i gamle biler fant håndbrekket er det store rom til oppbevaring av flasker, ledninger og så videre.
Setene er komfortable, men én ting vi stusser over er hvorfor kun førersetet er elektrisk mens passasjersetet har den gamle varianten med spak under setet. Berøringsskjermen der man finner oversikten over strømforbruk, radio og så videre, er enkel å bruke, men også litt liten.
Apropos lite, rattet er bemerkelsesverdig lite. Det er mye som er lite i Fiat, uten at det er noe problem med det.
I aksjon
På veien er det lite å usette på Fiat 600e. Den går bra og ruller rolig på veien. 406 kilometer rekkevidde er mer enn bra nok, da det er åpenbart at dette ikke er en bil for storfamilien på vei til fjellet. Det er nesten en selvfølge at elbiler har ulike kjøremoduser, og i 600e skifter man mellom sport, eco og normal, alt ettersom hvilke forhold man kjører i og hvilke ytelser som trengs.
Batteriet kan lades fra 20 til 80 prosent da 600e kan ta imot inntil 100kW ved hurtiglading. Ellers har den 156 hestekrefter, en toppfart på 150 km/t og gjør 0 til 100 på 9 sekunder. Plassen bak er vel liten, syns vi, selv til en småbil å være, men det er ingen som kjøper en 600e eller 500e og forventer noe annet. Bagasjerommet overrasker og rommer 360 liter som er mer enn bra i en så liten bil.
Fiat 600e
Ytelse (kW/hk): 115/156
Toppfart (km/t): 150
0-100 km/t (sek): 9
Rekkevidde (oppgitt, blandet/by, WLTP, km): 406
Egenvekt vognkort/målt u/fører (kg): 1.564/1.580
Totalvekt (kg): 2.025
Nyttelast (kg): 385
Tilhenger-takvekt (kg): 0 / 50
LxBxH (m): 4.17×1,78×1,52
Bagasjerom: 360
Pris: fra 359.000 kroner