BLIR STENGT: Tirsdag 10. juni stenger brua langs Søren Bulls vei på Furuset for vedlikehold. Den gjenåpnes i slutten av august, opplyser Statens vegvesen.
BLIR STENGT: Tirsdag 10. juni stenger brua langs Søren Bulls vei på Furuset for vedlikehold. Den gjenåpnes i slutten av august, opplyser Statens vegvesen. FOTO: Statens vegvesenBilde 1 av 2
HER BLIR DET ENDRINGER: Brua over E6 til Furuset holder stengt fra neste tirsdag. I stedet vil bilister bli omdirigert videre mot Granstangen. (Skjermdump fra Google Maps).
HER BLIR DET ENDRINGER: Brua over E6 til Furuset holder stengt fra neste tirsdag. I stedet vil bilister bli omdirigert videre mot Granstangen. (Skjermdump fra Google Maps).Bilde 2 av 2

Brua over E6 på Furuset skal vedlikeholdes

Neste uke starter Statens vegvesen med vedlikehold av brua i Søren Bulls vei over E6. Arbeidene skal vare gjennom sommeren og ferdigstilles i slutten av august.

Arbeidet er del av rutinemessig vedlikehold. Behovet ble oppdaget forrige gang brua ble inspisert. I alt skal bruplate og landkar rehabiliteres og fugemasser skal skiftes.

Under anleggsperioden vil kjørebrua være stengt, men gangfeltet vil fortsatt være åpent. Gangveien under Søren Bulls vei vil derimot være stengt, opplyser Statens vegvesen. Biltrafikken vil ha omkjøring via Granstangen.

Brua over E6 på Furuset er bare en av mange som skal rehabiliteres og vedlikeholdes fremover. Da oversikten ble presentert i midten av mai sa seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen følgende:

– Det er umulig å gjennomføre så omfattende tiltak uten at trafikken blir berørt. Dette gjelder spesielt større vedlikeholdstiltak for bruer.

– Dette er dessverre arbeider vi ikke kan utsette lengre. Enda mer krevende enn planlagte trafikkreguleringstiltak er uforutsette stengninger på grunn av akutte skader. Uforutsette stengninger fører til en mye mer kaotisk trafikksituasjon. Tross alt er det bedre å foreta forberedte stengninger hvor trafikkavviklingen kan planlegges, sier Eiterjord.

Det understrekes at brua er trygg å bruke så lenge den er åpen. Hensikten er å forlenge levetida til bruene.

– Med rett vedlikehold til rett tid kan vi opprettholde bæreevne og trafikksikkerhet og også forlenge levetiden på bruene. Nybygg gir betydelige høyere CO2-utslipp med tanke på både riving, bygging og transport. Ikke minst er det god samfunnsøkonomi å ta godt vare på det vi allerede har, forteller Eiterjord.

Disse bruene i Groruddalen skal vedlikeholdes

Flere av bruene som går over de store gjennomfartsårene i hele Oslo-området skal vedlikeholdes i årene som kommer. Det gjelder også et par av bruene i Groruddalen.

Brua over Nedre Kalbakkvei vurderes for tiden for vedlikehold. Foreløpig er det ikke satt noen tid for når eventuelt vedlikehold skal gjennomføres. Brua ved Kalbakkenlokket skal i løpet av 2025 få nytt rekkverk.

Nylandsveien rampe øst skal også få ny fuge i fremtiden. Det er foreløpig ikke satt noe tidspunkt for når.

Det vil også bli gjennomført vedlikehold ved Sinsenkrysset på et tidspunkt. Der skal det sprøytes inn ny fuge.