«Oslopakke 3 er en overordnet plan for finansiering av infrastrukturtiltak og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus. Pakken er en lokalpolitisk avtale mellom Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.
Oslopakke 3 skal reforhandles våren 2024, der blant annet fornyet gjennomgang av portefølje, måloppnåelse og finansiering, samt forlengelse av avtaleperioden for Oslopakke 3 blir temaer.»
(Tekst hentet fra rapporten «Bompenger Fjellinjen – fordeling Oslo Øst vs. Oslo Vest».)
Prosjekter og tiltak i Byvekstavtalen og Oslopakke 3:
E18 Vestkorridoren: Samlet kostnad 55-60 milliarder kroner.
• E18 Vestkorridoren første etappe: Lysaker-Ramstadsletta.
• E18 Vestkorridoren andre etappe: Ramstadsletta-Nesbru.
• E18 Vestkorridoren tredje etappe: Nesbru-Drengsrud.
Lokale veitiltak i Oslo (henter midler fra Oslopakke 3, byvekstavtalen og Oslo kommune):
• Kollektivprioriteringer.
• Sykkel (ingen tiltak i Groruddalen i perioden).
• Trafikksikkerhet.
• Røatunnelen: Ikke finansiert, gatekonsept bevilget med 479 millioner kroner.
Store kollektivtiltak i Oslo:
• Trikk + signalsystem T-bane + Oslo-Lillestrøm-Kjeller.
• Majorstuen stasjon: 499 millioner kroner fra bompenger
• Fornebubanen: 26,4 milliarder kroner, 7 milliarder fra bompenger.
—
• T-baneforlenelse til Lørenskog. Prosjektkostnad 8,4 mrk. kr. Ikke prioritert.
Hittil i Oslopakke 3
Oppgradering av Jernbanetorget (2009): Pris ca. 300 millioner.
Bompenger brukes til drift av kollektivtilbudet: Siden 2009.
Operatunnelen (2010): 5,9 milliarder kroner for hele prosjektet (startet i 1990).
Oppgradering av Vogts gate: (2012).
Kolsåsbanen: 2,9 milliarder kroner (2014).
Bygging av Dronning Eufemias gate (2015).
Lørenbanen: 1,4 milliarder kroner (2016).
Oppgradering og nye trikker: 8 milliarder kroner (2021).
I fremtiden (2024-2027)
Inntekter
2024: 8.241 millioner kroner totalt (4.710 millioner kroner bompenger)
2025: 8.728 millioner kroner totalt (4.260 millioner kroner bompenger)
2026: 7.934 millioner kroner totalt (3.960 millioner kroner bompenger)
2027: 7.296 millioner kroner totalt (3.690 millioner kroner bompenger)
Totalt i perioden: 32.199 millioner kroner totalt (16.620 millioner kroner bompenger)
Kilde:
Rapporten «Bompenger Fjellinjen – fordeling Oslo Øst vs. Oslo Vest».
Research utført desember 2023 ved IAJ Consulting på vegne av Groruddalen Miljøforum.
Tall er hentet fra Statens vegvesen.