NY TEKNOLOGI: Ruter-bilene har blitt et kjent syn i Groruddalen, hvor selvkjørende teknologi testes som en del av fremtidens kollektivtransport.
NY TEKNOLOGI: Ruter-bilene har blitt et kjent syn i Groruddalen, hvor selvkjørende teknologi testes som en del av fremtidens kollektivtransport.

Selvkjørende biler har blitt testet i Groruddalen:

– Ambisjonen er å åpne tjenesten for alle i vinter

I omtrent ett år har Ruter gjennomført et pilotprosjekt med selvkjørende biler i Groruddalen. Men hvorfor ble Groruddalen valgt, og hvordan går det egentlig med prosjektet? Vi tok kontakt med Ruter for en oppdatering.

Målet? Å utvikle og teste en selvkjørende bestillingstjeneste i liten skala og samle erfaringer som kan forme fremtidens mobilitet.

– Ingen andre aktører i Europa er kommet like langt som Ruter på dette feltet, forteller Øystein Dahl Johansen.

Valget av Groruddalen som testområde var ingen tilfeldighet. Ruter ønsket et sted hvor utfordringene kunne gi verdifull læring.

– Groruddalen har stor avhengighet av privatbilbruk, noe som er i tråd med målene om å teste alternativer som reduserer denne avhengigheten. Mens kollektivsystemet er robust for reiser til Oslo sentrum, er intern mobilitet i Groruddalen mer begrenset, forklarer Johansen.

Tilpasset lokalsamfunnets behov

Pilotprosjektet adresserer en rekke tilbakemeldinger fra beboere i Groruddalen. Lange reisetider, omveier og ineffektiv kollektivtransport har vært noen av problemene som selvkjørende biler nå skal forsøke å løse.

– Samfunnet trenger nye transportalternativer som gir folk den samme frihetsfølelsen som bilen gir dem, men som tar bedre vare på miljø, ressurser og areal, Når tjenester som dette er tilgjengelige over større områder, vil det gi mange mennesker friheten til å leve uten egen bil, sier Johansen.

Selvkjørende biler er imidlertid ikke helt ubemannede ennå. En sikkerhetsoperatør sitter foreløpig i førersetet for å overvåke at alt fungerer som det skal.

– Planen på sikt er at kjøretøyene skal operere helt ubemannet, understreker Johansen.

Prismodeller og lukket testing

I disse dager gjennomføres det en lukket brukertest med en begrenset gruppe kunder. Ambisjonen er å åpne tjenesten for alle senere i vinter. Samtidig tester Ruter ulike prismodeller for tjenesten.

– Vi har startet med en modell der vi tar 40 kroner i oppstartskostnad og 10 kroner pr. kilometer. Denne modellen kan justeres underveis ut fra den innsikten vi tilegner oss, sier Johansen.

Hva med «HENT»-tjenesten?

Selvkjørende biler er ikke det eneste nye kollektivtilbudet i vinden. Den nylig lanserte «HENT»-tjenesten, som også tester bestillingsbasert transport, har allerede vist lovende resultater.

– Antall unike kunder som har bestilt tur er 1564, med totalt 2470 gjennomførte bestillinger og en samkjøringsgrad på 28 prosent, opplyser Johansen.

Les mer: Kart over HENT-tjenesten i Groruddalen

Spennende fremtid i møte

Selvkjørende biler og bestillingsbasert transport kan bli en viktig del av fremtidens kollektivtrafikk. For Groruddalen representerer dette prosjektet ikke bare en teknologisk milepæl, men også en mulighet til å forbedre hverdagen for tusenvis av beboere, ifølge Ruter.

– Vi er i en tidlig fase, men vi ser allerede hvordan dette kan bidra til en mer fleksibel og miljøvennlig mobilitet, avslutter Johansen.

Kommentarer