Oslo kommune satser på velferdsteknologi med mål om å skape en tryggere og enklere hverdag for både brukere, pårørende og omsorgspersonell. Flere brukere i Alna hjemmetjeneste får nå tilbud om elektroniske medisindispensere.
– Den største fordelen med medisindispenseren er at Münever, Neriman og andre brukere får riktig medisin til riktig tid, forteller Steffen Schei. Han er hjelpepleier i Alna hjemmetjeneste og ressursperson på velferdsteknologisatsingen.
Tar medisinen til fast tid
Siden november i fjor har mor og datter hatt hver sin elektroniske medisindispenser stående i leiligheten på Haugerud. De får beskjed om å ta medisinen sin både med tale og tekst, og med et enkelt trykk på den grønne knappen skrives medisinposen ut.
EVONDOS: Med et enkelt trykk skrives medisinen ut.
– Jeg er veldig fornøyd, og jeg tar medisinen til samme tid hver dag, sier Münever.
Hun har diabetes og tar medisin tre ganger om dagen. Før var hjemmetjenesten innom flere ganger om dagen, men nå er de kun innom en gang på ettermiddagen for å sjekke insulinnivået og gi riktig mengde insulin.
Blikk for teknologi
Schei er imponert over 85-åringen:
– Münever har et blikk for teknologi og skjønte hvordan medisindispenseren fungerte med en gang. Selv om hun lo høyt når hun fikk beskjed om ta medisinen første gangen, sier han med et smil.
Både mor og datter ler selv når de tenker tilbake på det første møte med Evondos, som er navnet til medisindispenseren.
MOR OG DATTER: Siden november i fjor har mor og datter hatt hver sin medisindispenser.
– En god venn
– Jeg har epilepsi og før glemte jeg ofte om jeg hadde tatt medisinen eller ikke, forteller Neriman. Nå slipper hun å telle medisinene sine for å være sikker, ved å ta en kikk på skjermen får hun klart svar.
– Medisindispenseren er en god venn, sier Neriman med et smil.
Hun legger til at maskinen gir en trygghet i hverdagen, men også frihet:
– Hvis jeg skal reise bort kan jeg skrive ut medisinene på forhånd.
– Og i disse tilfellene vil Neriman få en melding på mobiltelefonen om at hun må huske å ta medisinen, poengterer Steffen.
Følger opp på avstand
– Steffen, hva skjer hvis Münever eller Neriman glemmer å ta medisinene?
– Da blir vi i hjemmetjenesten varslet og vi tar kontakt med dem, enten via telefon eller hjemmebesøk. Vi har fremdeles et ansvar, men nå følger vi opp på avstand. Hvis noen prøver å åpne medisinskrinet får vi også et varsel.
Teknologi erstatter ikke mennesker
Annenhver uke drar hjemmetjenesten innom mor og datter og fyller på medisinposer.
– For Münever og Neriman er medisindispenseren et fullgodt hjelpemiddel i hverdagen. Dette betyr ikke at teknologi erstatter mennesker, men at vi skal bruke tiden vår med brukerne på best mulig måte, sier Schei.
Alna hjemmetjeneste gjør en individuell vurdering om elektronisk medisindispenser er riktig for den enkelte bruker. Dette for at bruker skal føle seg trygg, og for at hjemmetjenesten skal være sikre på at det er forsvarlig at medisinen gis ut på denne måten.
– Det fine er at medisindispenseren kan tilpasses brukerens behov. Hvis bruker har barn, kan medisinen tas ut med brikke for å sikre at barna ikke trykker på maskinen og tar ut medisinen. Fremdeles er det mange muligheter som vi ikke har testet, avslutter han.
TILPASSES BRUKEREN: – Medisindispenseren kan tilpasses brukerens behov, forteller Steffen Schei.