Chubster E-3000: Per Rønning og en fulldempet elsykkel med kraftig motor. Det nærmeste du kommer en pedaldrevet motocross. Foto:
Chubster E-3000: Per Rønning og en fulldempet elsykkel med kraftig motor. Det nærmeste du kommer en pedaldrevet motocross. Foto:Bilde 1 av 1

Fremtiden er elektrisk hos Pers elsykler

Per Rønning mener de bare er i startfasen når det gjelder elsykkelen. Pers elsykler har nylig vært i Alpene og testet ut nye sykler – og ser at sykkelsatsingen bærer frukter.

– Dette er en investering for fremtiden. Elsykkelen er bare i startfasen. Den gir ikke bare en øknomisk gevinst, men også en helsegevinst – avhengig av hvor mye krefter man vil bruke, sier Per Rønning – som er daglig leder i sykkelverkstedet Pers elsykler.

En elsykkel er rett og slett en sykkel med påmontert elektrisk motor – som hjelper til så man ikke behøver å bruke like mye krefter som på en vanlig sykkel. Motoren på sykkelen fungerer ikke som på en motorsykkel, men kan enklest forklares som en «kraftforsterker» når du tråkker. Lei av oppoverbakker? Da får du drahjelp slik at det blir betydelig enklere.

For mye bil

Rønning er et kjent for mange bilinteresserte i Groruddalen, men nå har han valgt å satse mer på elsykler. Du kan fortsatt både selge og kjøpe bil hos Pers bil.

Den erfarne bilselgeren er også en ihuga sykkelentusiast helt siden barndommen på Tynset.

Det er mange fordeler ved å bytte bruktbilen mot en elsykkel: Folkehelse, miljø og kø. Og hos Pers elsykler kan du blant annet bytte inn den gamle bilen mot en ny elsykkel.

– Vi omsetter brukte biler og selger nye elsykler. Vi tar biler i innbytte mot en helt ny elsykkel, sier Rønning, og legger til:

– Det er for mange biler i byene og mye kø. Trafikken, parkering og for mange utgifter kan være et problem for mange.

Inviterer til å komme å teste ut

– Kunder kan komme og teste elsykler. Alle får prøve før de kjøper, og som syklist i mange år er jeg veldig opptatt av sykkelmiljøet, og har et godt forhold til sykkelen, sier han.

– Hva ligger prisen på?

– Fra 20.000 til 25.000 kroner. Skal man ha en trygg kvalitetssykkel er det i den prisklassen.

Rønning understreker også at for hvert år så blir elsykkelen billigere.

– Vi har vært i Alpene og fått testet ut nye sykler, og har stort tro på dette. De blir stadig billigere. Vi er bare i startfasen nå, og jeg tror at dette vil bli mer og mer populært, avslutter han.

Oslos sykkelsatsing

Satsingen på sykkel i Oslo er trappet kraftig opp de siste årene, og det bygges sykkelveier i et raskere tempo enn noen sinne. Syklister kan dermed glede seg over tiden fremover. Oslo er en av byene i landet som har høyest sykkelandel.