Avisa har vært i kontakt med Bymiljøetaten om trafikken i Tvetenveien som strekker seg helt fra Trosterudkrysset til den møter Østensjøveien i rundkjøringen på Helsfyr. Avisa har fokusert på strekningen i Bydel Alna og særlig i området Haugerud.
Fra Trosterudkrysset til lyskrysset over Ytre Ringvei er det to underganger, én gangbru, fire fotgjengeroverganger og et lyskryss med fotgjengerovergang. Alle fotgjengerovergangene er fra rundkjøringen Tvetenveien/Haugerudveien. Fra Trosterudkrysset og fram til denne rundkjøringen er det ingen fotgjengeroverganger.
– Vi vurderer at krysningspunktene langs Tvetenveien er hensiktsmessig plassert i tråd med behovene til de gående. De som ferdes mot eller fra sør og skal krysse Tvetenveien, bør benytte gangfeltet ved rundkjøringen i krysset Tvetenveien/Haugerudveien. Gående med behov for å krysse ved t-banestasjonen anbefales å bruke gangbroen for en tryggest mulig overgang. For dem som skal til motsatt side av Tvetenveien ved Trosterudkrysset er undergangen ved rundkjøringen tilrettelagt som et sikkert alternativ, sier Bymiljøetaten ved kommunikasjonsrådgiver Hanne Sofie Fremstad.
– Negativ effekt
Bymiljøetaten har satt ned fartsgrensen fra 50 til 40 km/t på strekningen Haugerudkrysset og forbi bussholdeplassen Haugerud T.
– Har dere vurdert å etablere flere fotgjengeroverganger i Tvetenveien?
– Vi har vurdert å etablere gangfelt ved Haugerud T-bane, men er betenkte til å merke opp gangfelt her av flere grunner. Et gangfelt vil oppfordre flere gående til å krysse veien i plan fremfor å benytte gangbroen. Gående krysser her på ulike steder, og et nytt gangfelt vil av den grunn ikke fange opp alle som krysser veien i plan. Gående er mer forsiktige og ser seg bedre for ved kryssing av veien når gangfelt ikke er merket. Utenfor veikryss er fartsnivået normalt høyere, og bilister er mindre oppmerksomme på kryssende fotgjengere. Av nevnte grunner kan oppmerking av et gangfelt virke mot sin hensikt og gi en negativ trafikksikkerhetsmessig gevinst.
Står ikke på økonomi
– Samtid er det fire fotgjengeroverganger og et lyskryss med fotgjengovergang på strekningen Tvetenveien/Haugerudveien til lyskrysset over Ytre Ringvei. Hvordan begrunnes det på en strekning med mer industri og færre beboere?
– Langs denne strekningen av Tvetenveien er det ikke tilrettelagt med gangbro/undergang. Gangfeltene er de eneste tilgjengelige krysningspunktene til alle målpunktene på strekningen. På strekningen lenger nord i Tvetenveien er det færre målpunkter for trafikk, og området er tilrettelagt med alternative løsninger som gangbroer og underganger for å sikre trygg kryssing.
Bymiljøetaten etablerer fotgjengeroverganger på bakgrunn av visse kriter, blant annet:
• trafikkmengde • antall kryssende gående/syklister i makstimen i døgnet • fartsgrense • faktisk fartsnivå
– Kostnadene ved etablering av fotgjengeroverganger er ikke hovedårsaken til at det ikke blir etablert nye overganger langs Tvetenveien, da slike tiltak har betydelig lavere kostnader sammenlignet med større trafikksikkerhetstiltak.
Avslutningsvis opplyser Bymiljøetaten at de er i en vurderings- og prioriteringsfase der de ser på prosjektet og tiltak knyttet til vei.
– Folk vil velge raskeste vei
Arne Rolijordet (R) sitter i Alnas bydelsutvalg og er leder av miljø- og byutviklingskomiteen. De har vært i dialog med Bymiljøetaten flere ganger om fotgjengerovergang i Tvetenveien på Haugerud.
– Grunnen til at vi har vært i kontakt med dem flere ganger er rett og slett at folk uansett krysser veien for å rekke T-banen. Å gå opp over brua oppfattes som et forsinkende moment. All erfaring med menneskelig atferd tilsier at folk alltid vil velge snareste vei, selv om det selvsagt er ønskelig fra kommunens side at en heller velger den mest trafikksikre løsningen.
Arne Rolijordet.
– Et gangfelt kan bygges med opphøyning i gata slik at bilene tvinges til fartsreduksjon.