Merete Agerbak-Jensen og Mehmet Kaan Inan fra Oslo Høyre kommenterer utspillet fra nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen, Kamzy Gunaratnam (Ap), i Akers Avis Groruddalen 23. oktober 2025.
Merete Agerbak-Jensen og Mehmet Kaan Inan fra Oslo Høyre kommenterer utspillet fra nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen, Kamzy Gunaratnam (Ap), i Akers Avis Groruddalen 23. oktober 2025.

– Kamzy uten ambisjoner for Groruddalen og Oslo

For første gang på altfor mange år har Oslo fått en representant i Stortingets transportkomité. Det gledet mange av oss, også i andre partier, at Arbeiderpartiet oppnevnte Kamzy Gunaratman til det viktige vervet som nestleder i komiteen. Men hennes intervju med Akers Avis Groruddalen 23. oktober gir dessverre ingen grunn til å ha forventninger på Groruddalens eller Oslos vegne. Faktisk er det helt fritt for slike ambisjoner.

I intervjuet tar Gunaratman livet av lokk over Furuset, og av Fossumdiagonalen som kan fase tungtrafikken bort fra boligområdene. Arbeiderpartiet tok også livet av Manglerudtunnelen da de styrte Oslo. Og hun synes åpenbart ikke det er behov for flere statlige kollektivkroner til storbyområdene, hvor man virkelig får effekt for pengene i form av bedre klima og økt fremkommelighet. Men slikt blir det jo ikke råd til når Arbeiderparti-regjeringen likevel skal sponse gratis ferger forutsatt at de har færre passasjerer enn 100.000 pr. år.

– Tiden for store drømmer er over, lokk over E6 er ikke realistisk

Som Høyre-politikere er vi også opptatt av «realisme», Gunaratnams mantra gjennom hele intervjuet. Men realiteten er at Arbeiderpartiets samferdselspolitikk er vanskelig å identifisere, både i Oslo og på nasjonalt nivå. I forhandlingene om Oslopakke 3 våren 2024 ønsket Høyre å prioritere Fossumdiagonalen. Det ville ikke Ap være med på. Og vi ønsker dessuten å sette av planleggingsmidler til lokk over Furuset, selv om det kan være langt fram til ferdig resultat. Høyre var også det partiet som først foreslo å øke busstilbudet i Groruddalen under Oslopakke 3-forhandlingene, noe som nå er iverksatt.

Kamzy bedyrer at hun har jernbanen som sitt viktigste prosjekt, nærmere bestemt økt punktlighet og økt vedlikehold. Hun sier også at «Tiden for store drømmer er over», og fremholder at hun er politiker for hele Norge. Det siste er skuffende lite ambisiøst, for vi vet jo alle at samferdselspolitikere fra andre fylker i vest og nord ikke lider av den type beskjedenhet. Deres kamp for lokale prosjekter gir håndfaste resultater.

Det er synd at en stortingspolitiker fra hovedstaden åpenbart er mer opptatt av å si at det ikke er Oslos tur, fremfor å ville kjempe for Oslos saker. Vi håper at Arbeiderpartiets samferdselspolitiker fra Oslo lar resignasjonen slippe taket, og får tilbake noen drømmer både for Groruddalen og Oslo. Vi hjelper henne gjerne med å skape dem. Så vil vi også med glede samarbeide om å få revet Nylandsbroa som sperrer for trivsel og god byutvikling i Gamle Oslo, en sak hvor det endelig ser ut til å være håp. Det viser at man aldri må slutte å drømme!

Merete Agerbak-Jensen,
gruppeleder Høyre Oslo bystyre

Mehmet Kaan Inan,
gruppenestleder og Oslo Høyres samferdselspolitiske talsperson