Problemet er alltid det samme. Det er glatt i bakken og leddbussen får ikke godt nok feste. Fordi motoren kun skyver på den fremste delen og bakdelen av bussen kun henger på, ender bussene opp med å sakse og kjøre seg fast. Det har skjedd flere ganger denne vinteren, senest fredag formiddag.
Jan-Morten Kjelstad, leder i Bjerke Storvel, er oppgitt.
– Vi synes det er sterkt beklagelig. Det skal være sånn at bussene kommer opp, sukker han.
Når bussene havarerer, må de kjøre omveier via Trondheimsveien. Da står hele Årvoll og Tonsenhagen uten kollektivtilbud.
– Jeg er også bekymra for hvordan det vil bli ved en eventuell trikketrasé. De er mye tyngre enn bussene og går med jern på jern, så hvordan skal de komme seg opp? spør Kjelstad.
Et kjent problemområde
Hos Ruter er de godt kjent med at bakken er utfordrende. Kjelstad mener at det ikke har blitt bedre med de nye elbussene.
– De har ikke en tung motor foran, så fremkommeligheten er nok dårligere, sier han.
At det er et kjent problem gjør det ikke mindre frustrerende at det gang på gang oppstår problemer i samme bakke. Kjelstad håper at bussene kan utbedres sånn at sjåføren kan få bedre kontroll over den bakre delen av leddbussen.
– Det bør være en innretting som unngår det. Nesten alle bussene som kjører her, er leddbusser.
Når en buss havarerer i bakken, kommer heller ikke de andre bussene seg forbi. Kjelstad påpeker at det da blir mange som egentlig ville tatt buss som heller ender opp med å kjøre.
– Vi har en utfordring foran oss, oppsummerer Kjelstad.