FORTSATT BEST: Oslo-elevene scorer fortsatt best på de nasjonale prøvene, men på ungdomsskolen bekymrer utviklingen. (Foto: Nikolai Kobets Freund).
FORTSATT BEST: Oslo-elevene scorer fortsatt best på de nasjonale prøvene, men på ungdomsskolen bekymrer utviklingen. (Foto: Nikolai Kobets Freund). FOTO: Nikolai Kobets Freund / Oslo kommuneBilde 1 av 1

Oslo-elevene fortsatt best i landet, men ikke alt går som det burde

Skoleelevene har vært gjennom nasjonale prøver. Resultatene er klare, og igjen er det elever i Osloskolen som gjør det best. Det gleder byråd for utdanning Julie Remen Midtgarden (H), men det er fortsatt utfordringer.

Det fine først: Oslo-elevene gjør det best i landet. Samtidig er det en nedgang i resultater for både lesing og regning for elever på ungdomsskolen.

– Det bekymrer meg stort, og vi må særlig gjøre mer for å følge opp elevene med det mest sårbare utgangspunktet, sier byråd for utdanning, Julie Remen Midtgarden.

Nasjonale prøver gjennomføres på 5., 8. og 9. trinn i hele landet. Resultatene ble offentliggjort av Utdanningsdirektoratet onsdag, og viser en økning i andelen elever som leverer på laveste mestringsnivå på lesing og regning på 8. og 9. trinn. Spesielt regneferdighetene er svekket.

– Det er positivt at 5. trinn gjør det stabilt godt. Og Oslo-elevene er generelt blant de beste av de beste når vi måler oss opp mot resten av fylkene i landet. Men innad i Oslo er det store forskjeller, og særlig ser vi en stor utfordring blant elever med det mest sårbare utgangspunktet. Det må vi ta på stort alvor, sier Remen Midtgarden.

Styrker skolen

Byråden understreker at målet er at Osloskolen skal være den beste i landet og at byrådet har tatt grep for å gjøre skoledagen mer lærerik og motiverende. Blant annet med en større ungdomsskolesatsing, mer fysiske lærebøker, mobilfri skole og løft i yrkesfagene.

– Det å sikre at alle så tidlig som mulig har gode nok lese-, skrive- og regneferdigheter er vår viktigste oppgave i skolen. Derfor er blant annet Osloskolens lesesatsing «Hele Osloskolen leser» en viktig innsats for å løfte dette, og et eksempel på tiltak vi må prioritere høyt fremover. En mer praktisk skole som mange snakker om med tryllestøv i blikket er dessverre ingen magisk formel som vil løse alle utfordringene i skolen, understreker Remen Midtgarden.

Viktig måleinnstrument

Det har vært flere diskusjoner om man bør bevare dagens ordning med nasjonale prøver, der elevene testes i engelsk, lesing og regning. I Osloskolen går elevene gjennom tre tilleggsprøver på toppen av de nasjonale prøvene. Det er to overgangsprøver i lesing og regning på 4. trinn, og Osloprøven i lesing på 6. trinn.

– Resultatene av nasjonale prøver brukes og diskuteres mye i skolen, og det er uforståelig at regjeringen og venstresiden ønsker å frata kommunene dette verktøyet. Det viser bare en total mangel på forståelse for hvordan det jobbes ute i skole-Norge, og kan legges i skuffen umiddelbart, sier Remen Midtgarden.

Hun ber nå skolene om å følge opp sine lokale resultater og sette inn tiltak for elevene som har behov for det, slik at de får lært det de trenger.