Terje Strømsnes, styreleder i Ammerudkollen borettslag, forteller om en situasjon der selgerne hevdet at styret hadde gitt dem beskjed om å ringe på til beboerne. Da han informerte dem om at dette ikke stemte, oppsto en klein stillhet.
– De ringte på hos meg, og da jeg informerte dem om at jeg er styreleder og at vi ikke har noen avtale, begynte de å oppføre seg rart med en gang. Det er kanskje ikke så overraskende at de blir litt satt ut.
Flere av beboerne har også blitt utsatt for disse salgsteknikkene, noe som har ført til forvirring.
– Dette skaper utfordringer, da beboerne kan ende opp med å betale for produkter de kanskje ikke har behov for, sier nestleder Tom Evensen.
Styret har også jobbet med å informere beboerne om situasjonen, slik at de kan forhindre ytterligere misforståelser.
– Folk kommer og spør hva styret har gjort, men vi har jo ikke inngått noen avtale. Det plager meg litt at selgerne gjør beboerne forvirret.
Verisure bekrefter overfor avisen at de har selgere i det aktuelle området, det er altså ikke noen som gir seg ut for å være fra Verisure.
Se eget svar lenger ned i saken.
– Hjelper ikke bransjen
Denne situasjonen er ikke ugunstig bare for borettslaget, men også for tilliten folk har til selgere generelt, og firmaet Verisure, mener Strømsnes.
– Det hjelper jo ikke akkurat bransjen å holde på sånn, avslutter han.
Vi har bedt Verisure om en kommentar, her er deres svar:
«Det stemmer at vi har hatt selgere i det området, uten at vi kan bekrefte denne spesifikke hendelsen.
Dersom noen fra Verisure oppgir at de har en avtale med et styre i et borettslag, skal dette selvsagt medføre riktighet før noe slikt fremheves i samtalen med en potensiell kunde. Verisures selgere opererer i hele landet, og våre selgere får grundig opplæring før de går ut i felt.
Vi kjenner som sagt ikke til denne hendelsen direkte, men undersøker og følger opp internt. Kunden skal være trygg på at det er en representant for Verisure de snakker med, og våre selgere skal ikke oppgi uriktig informasjon.
Vi oppfordrer borettslaget eller beboerne i dette borettslaget til å ta kontakt med oss om de ønsker det, slik at vi kan ha en dialog med dem direkte.»
Dette uttaler Silje Ramm, pressekontakt i Verisure, i en e-post.
Hun understreker også at Verisure har avtaler med ulike borettslag rundt omkring i Norge, der selskapet tar direkte kontakt med beboere.