Han forteller at elevene kommer innom kontoret med ulike problemstillinger og spørsmål.
Fra CV-hjelp til konflikter hjemme
– Mange ønsker veiledning i CV- og søknadsskriving eller de har fått et brev fra det offentlige som de ikke forstår. For andre kan det handle om mer alvorlige utfordringer som konflikter hjemme, vanskelig økonomi, bolig og andre forhold som gjør det vanskelig å konsentrere seg om skolen.
Det er nettopp et av målene med NAV-veiledere i videregående skole; å forebygge frafall.
– Det handler om å vise elevene hvilke muligheter de har – nå og i fremtiden, poengterer Martinsen.
En del av elevtjenesten
NAV-veileder er organisert i elevtjenesten sammen med skolehelsetjenesten, minoritetsrådgiver, miljøterapeuter og skolerådgiver. Det beskriver han som et suksesskriterie:
– Samarbeidet oss imellom er utrolig viktig. Ofte kobler helsesykepleier eller rådgiver meg på i en sak. Vi har ulik kompetanse og på den måten sikrer vi at elevene får best mulig oppfølging.
Samtaler
– Hvordan ser din arbeidshverdag ut?
– Hovedoppgaven er å følge opp enkeltelever og være tilgjengelig for dem. Det skal være enkelt å komme i kontakt med meg og de kan komme innom kontoret, ringe, sende en SMS eller e-post.
Han har vært på skolen i rundt ett år og forteller at flere og flere elever tar direkte kontakt.
Koble på riktig hjelpeapparat
Martinsen beskriver seg selv som en koordinator:
– Det avhenger selvsagt av utfordringene elevene har, men jeg veileder og viser vei i systemet, informerer om hvilke rettigheter ungdommene har og kobler på riktig hjelpeapparat ved behov.
En dag i uka er Martinsen på NAV-kontoret i Bydel Alna, som en del av ungdomsteamet. Han samarbeider også med barneverntjenesten, spesialisthelsetjenesten og andre hjelpeinstanser.
Behov for veiledere i skolen
Han opplever at NAV-veileder behøves inn i skolen.
– Elevene har utfordringer som ikke er direkte faglige, men det påvirker skoleprestasjonene. På den måten får lærerne bruke tiden på matte eller engelsk og elevtjenesten kan fokusere på det sosialfaglige.