STØTTER VEIPRISING: Byråd Marit Vea (V) sier seg enig med dem som kritiserer bompengesystemet, og åpner for veiprising som alternativ.
STØTTER VEIPRISING: Byråd Marit Vea (V) sier seg enig med dem som kritiserer bompengesystemet, og åpner for veiprising som alternativ.Bilde 1 av 1

Skrot bompengesystemet – innfør veiprising

I dag har Oslo 83 bomstasjoner fordelt på tre bomringer. 20 av dem er i Groruddalen. Dagens bomsystem gjør at bilister kan ende opp med å betale det samme, uavhengig av om de kjører langt eller kort, i rushtiden eller når veiene er nesten tomme. Dette er verken rettferdig, treffsikkert eller særlig smart.

Fordi bomstasjoner er fysisk plassert på bestemte steder rundt om i byen, vil det tidvis slå nokså tilfeldig ut om du må betale eller ikke. Noen passerer en bom på vei til jobb eller butikken – andre ikke. Slik kan noen som kjører kortere avstander og bruker veiene mindre, likevel ende opp med å sitte igjen med regningen.

Heldigvis finnes det et bedre alternativ som gjør at det du betaler er basert på hvor mye og når du bruker veiene – og ikke på hvor du tilfeldigvis bor. Det er på høy tid å pensjonere bomringen, og innføre veiprising.

Med veiprising er det mulig å være mye mer treffsikker. I stedet for at det kun er bommens plassering som avgjør, kan faktorer som hvor langt og når du faktisk kjører, driftssystem og vekt spille inn. En liten el-Leaf på en nesten tom vei midt på dagen påvirker trafikken og miljøet langt mindre enn stor diesel-Dodge i rushtrafikken. Alle skjønner at å kjøre én kilometer gir mindre slitasje enn å kjøre femten. Med veiprising kan dette regnes inn, og avgiftene tilpasses slik at de gir bedre trafikkflyt og bidrar til en grønnere bilpark.

Oslo er en by i vekst, og vi trenger verktøy som gir både lavere utslipp og bedre mobilitet. Et verktøy som veiprising vil bidra til renere luft, mindre kø og et mer effektivt transportsystem. Trondheim har testet veiprising med gode resultater, og tidligere utfordringer knyttet til personvern er løst.

Dessverre får ikke Oslo lov til å innføre veiprising – ikke engang et prøveprosjekt. Vi har prøvd å få regjeringen på banen, men Senterpartiet har så langt holdt døren lukket. Vi øynet derfor et håp da Senterpartiet forlot regjeringskontorene tidligere i år.

Arbeiderpartiet har nemlig vært svært positive til veiprising tidligere, og sier blant annet i partiprogrammet at de vil «innrette avgiftssystemet slik at det er rettferdig og bidrar til kutt i utslipp av klimagasser, og utrede hvorvidt veiprising kan erstatte bompenger».

Vi ble derfor svært skuffet i Oslo da regjeringen forrige uke fortsatt ga tommelen ned. Senterpartiet har tydeligvis ikke mistet all innflytelse på Jonas & Co, og den byvennlige politikken lar vente på seg.

Det er mest skuffende fordi det er så tydelig at dagens bompengesystem kan forbedres. Bompengene har tjent Oslo godt, og sikret finansiering til kollektivtrafikk, sykkel og trafikksikkerhetstiltak.

Samtidig har det bidratt til irritasjon hos enkelte, og da først og fremst fordi det oppleves å slå skeivt ut, noe flere groruddøler også har fortalt meg. Tiden er derfor overmoden for et mer rettferdig og fremtidsrettet brukerbetalingssystem for veiene våre. Veiprising er et bedre alternativ – både for miljøet og for folk i Oslo.