MÅ GIRE NED: Det går fort, det bråker, og det forurenser. Sunniva Bratsberg og SV vil ha ned farten på E6.
MÅ GIRE NED: Det går fort, det bråker, og det forurenser. Sunniva Bratsberg og SV vil ha ned farten på E6.Bilde 1 av 2
IKKE RIKTIG VEI: Frode Nicolaisen ønsker holde på 80-sonen, og sier at de er enig med SV om å jobbe for Furusetlokket.
IKKE RIKTIG VEI: Frode Nicolaisen ønsker holde på 80-sonen, og sier at de er enig med SV om å jobbe for Furusetlokket. Bilde 2 av 2

Vil ha 60-sone på E6. – Støyen er helseskadelig for bomiljøene

SV vil redusere støy og forurensning ved å nedjustere fartsgrensen på E6 fra 80 til 60 kilometer i timen.

– E6 er i dag veldig støybelastende og går gjennom hele Bydel Alna og ligger tett på skoler, barnehager og boliger. Det er krevende med så mye støy, men det kan man redusere ved å senke fartsgrensen. Hovedmålet er jo lokket, det har vi kjempet lenge for, men det lar vente på seg. Å redusere fartsgrensen vil være et rimelig tiltak som man kan gjøre med en gang.

Det sier Sunniva Bratsberg, gruppeleder for SV i Alnas bydelsutvalg.

Fartsreduksjonen gjelder for strekningen Karihaugen-Helsfyr. SV ved Leif Kjetil Tviberg har i Alna miljø- og byutviklingskomité fått flertall for tiltaket, og Bratsberg vil legge fram saken i neste bydelsutvalgsmøte der de samme partiene sitter og vil sikre et flertall. Ap, SV, Venstre, Rødt og MDG stemte for, mens Frp og Høyre stemte mot. Les hvorfor lengre ned i saken.

– Man kan høre støyen når man går tur i Østmarka, man hører den på skolen og man hører den når man er ute og leker. Det påvirker hverdagen og bomiljøene ved at det er helseskadelig. Å senke farten vil ikke fjerne støyen helt, vi jobber fortsatt for lokket, men å senke farten sørger i hvert fall for at noe skjer, fortsetter Bratsberg.

Hun viser til Trondheimsveien der man har satt ned farten og oppnådd ønsket effekt.

Forsket på tiltak

Hun mener at en fartsreduksjon ikke vil påvirke hverken tid eller kø i nevneverdig grad.

– Leif Kjetil har gjort en beregning på det, og hvis du i dag kjører i 80 km/t på strekningen Karihaugen-Helsfyr vil det normalt ta 7,5 minutter. Men reduserer man farten til til 60 km/t, vil tiden bli 10 minutter, så det er ikke mange minutter man taper. I rushtrafikken står det stille uansett.

I en lignende sak om fartsreduksjoner på kommunale veier uttalte Bymiljøetaten at dersom en fartsreduksjon ikke er berettighet, vil det skape misnøye og reduksjonen blir ikke etterkommet.

– Hva tenker du om det?

– Farten vil i hvert fall ikke bli redusert hvis man ikke setter den ned, det er vanskelig å spå. Vi er mange som kjører på E6 og bor her i bydelen, jeg tenker at det kan gagne oss alle, så jeg håper folk vil respektere det.

– Mange hensyn å ivareta

Frode Nicolaisen er gruppeleder for Høyre og viser til at E6 er dimensjonert for mange biler og høyere fart. Videre at en reduksjon vil skape kø, og at det er Furusetlokket som er den eneste riktige løsningen.

– Jeg ser hvordan trafikken flyter, og den er god. Og E6 er den viktigste gjennomfartsåren i Norge med mange godskjøretøy og privatbiler.

– Har de ikke et poeng når de viser til mindre støy og forurensning?

– På en måte, men det er mange hensyn å ivareta. Man har hensynet til næringslivet som har sine tanker om effektiv logistikk, og vi forbrukere som etterspør leveranser og krever at de kommer tidsnok fram. Det krever veier som er riktig dimensjonert og med riktige fartsgrenser.

Han understreker at Furusetlokket er en av Alna Høyres kampsaker.

IKKE RIKTIG VEI: Frode Nicolaisen ønsker holde på 80-sonen, og sier at de er enig med SV om å jobbe for Furusetlokket.

– Hva annet kan man gjøre for å minske støy og forurensing?

– Støyskjermere. Og så kan god byplanlegging hjelpe til. Ved å bygge kontorbygg mot veiene demper man støyen for boligene bak. Det er det man nå skal gjøre på Bryn der det skal bygges bolig og næring de neste årene.

Bratsberg mener at Høyre prioriterer feil.

– Vi i SV kan ikke forstå hvordan dette kommer til å føre til vesentlig saktere gjennomstrømming av trafikken. Det er synd at Høyre velger å prioritere noen minutters effektivitet for næringslivets logistikk over hensynet til alle folka som bor tett på denne støyen hver dag.