Helikopter Ullevål og Rikshospitalet

Helikopterplattformer på Rikshospitalet. Utbyggerne må ta ansvar for plassering og virkning på omgivelsene

Utbyggingsprosessen for nye Oslo universitetssykehus (OUS) er i full gang på Rikshospitalet. Det pågår tilpassing av nåværende Rikshospital til nybyggene, og til byggeprosessen.

Det er planlagt en så massiv utbygging på Rikshospitalet (Rh) at det er store problemer med å finne plass til nødvendig midlertidig helikopterlandingsplass i byggeperioden.

Midlertidig plattform var ikke en del av den statlige reguleringsplanen. Den blir nå behandlet som egen byggesak. Det søkes om dispensasjon fra kommuneplanen, og fra flere av bestemmelsene i statlig reguleringsplan, vedtatt 28.2.23.

Plan- og bygningsetaten (PBE) har 13.11.23 gitt tidsbegrenset rammetillatelse for plattform H4, se PBEs Saksinnsyn, dokument 202309751-120 (til 31.12.2031 – holder det?). Der gis de dispensasjoner som utbyggeren OUS ber om. Det forlanges tilbakeføring av naturområdet når plattformen skal rives – men kan en hul eik erstattes?

Friluftssykehuset, et viktig avkoblingssted for alle grupper av pasienter, må rives.

Det nye kraftige redningshelikopteret AW101, som nå skal overta for Sea King, gir problem med rotorvind, og mer støy enn Sea King. Plattformen heves 35-36 m over bakkenivå. Rotorvinden kan ødelegge/stenge Gaustadskogen i vest som er mye brukt til lek og turer, med viktig turvei til Marka. (Den vil i alle fall stenges i anleggsperioden).

PBE ser alvorlig på de foreslåtte inngrep for å plassere plattform H4 i naturen nordvest for Rh, og søkte råd hos Statsforvalteren; som svarte med å støtte PBEs tvil om å bygge her.

Det vil bli mange klager på rammetillatelsen. De skal Statsforvalter behandle.

Ambulansehelikoptrenes nåværende landingsplass forsvinner i byggearbeidene. De må også lande på den midlertidige opphøyde plassen. Pr. nå er det i alt ca 650 landinger årlig ved Rikshospitalet.

Mange naboer klager på helikopterstøy som vil komme fra plattform H4. Det bor flere tusen mennesker i nærmeste nabolag som vil bli overfløyet med øst-vest- traseen som må brukes til H4 på grunn av byggekraner. Mange vil komme i gul støysone, noen i rød sone. Flere hundre nabomerknader finnes i PBEs sak 202309751.

Kommuneoverlegens kritiske og grundige uttalelse finnes i dokument -92.

Det var overflyging med AW101, Sea King og vanlig ambulansehelikopter 26.9. i år. Naboer i Ris/Slemdal-området hadde autorisert firma til å gjøre målinger utendørs, og mener flere boliger i området kommer i rød støysone, ikke i gul sone som utbygger mener, se i saken 202309751.
De teoretiske forhåndsberegningene trekkes i tvil, også for de permanente plattformene.

Støyplagene vil avhenge av totalt antall landinger. Rikshospitalet skal være traumesenter når nye OUS er bygget ut, med det meste av helikoptertrafikken.

Vi mener helikoptertrafikk på Rikshospitalet må holdes på et minimum. Utbyggingen av Nye OUS må stoppes og Ullevål sykehus beholdes som traumesenter og utbygges i stedet, supplert med Aker som lokalsykehus for Groruddalen, og med Rikshospitalet som før.

Helikopterstøybelastningen vil da bli fordelt i byen.

Om utbyggingen av Nye Rikshospitalet stoppes, kan en permanent plattform bygges nå, på et bedre sted med tanke på støy og natur, men den må ligge nær akuttmottaket, som evt. må flyttes. Flygningene kan gå i nord-syd-trasé. Da blir støybelastningen i boligområdene mindre.

Plassering av nødvendig permanent helikopterplattform på Rikshospitalet for det nye redningshelikopteret var ikke med som premiss fra start i planleggingen av ny sykehusstruktur og valg av alternativer for Nye OUS.

I Helse Sør-østs (HSØs) område, hele sør-øst-Norge, kan nå (november 2023) bare landingsplassen på Ullevål ta imot AW101. Men den har pr. nå ikke offentlig tillatelse.

I 2013 ble gruppen NAWSAHR dannet i Justisdepartementet. Den skulle samarbeide med de regionale helseforetakene om å opprette og tilpasse landingsplasser for AW101. Rikshospitalet og Ullevål var med på listen over nødvendige landingsplasser.

Dette arbeidet stoppet opp. Etter klager grep Statsforvalter inn i 2021 overfor HSØ og ba dem sørge for landingsplasser på Ullevål og Rh før november 2023, når AW101 skal fases inn. OUS fikk oppdrag fra HSØ 29.11. 2021 om å bygge/tilpasse midlertidig plattform for AW101 på Rh og Ullevål.

Mange har hatt, men ingen har tatt ansvar.

AW101 brukes til transport av de mest skadete pasienter, pr. nå ca 35 årlig til Rikshospitalet. De skal leveres til akuttavdeling uten omlasting, som øker faren for å dø for ca halvparten av disse pasientene.

At liv må spares brukes som argument for å ødelegge et område med store naturverdier, og Friluftssykehuset. Det vil svekke livskvalitet og folkehelse hos tusenvis av beboere og alle som ferdes der, både bybefolkning og pasienter på Rh fra hele landet, og ansatte, i byggeperioden, og også i fremtiden.

Styrene i OUS og Helse Sør-øst skal 20. og 22.11. vedta at plattform H4 kan bygges. De må nå i stedet, etter at H4 er kommet til som enda et problem, gjøre et verdivalg og stoppe utbyggingen av OUS etter nåværende plan.

Man ser det dokumentert fra mange kilder, også i styredokumentene til OUS og HSØ, at sykehusarealet blir for lite.

Samfunnssikkerheten i Norge er ikke tjent med at Ullevål nedlegges og erstattes med høye nybygg på de trange tomtene på Gaustad/Rikshospitalet og Aker.


Bente Odner

arkitekt MNAL

Randi Werner-Erichsen
cand. pharm., cand. mag.