Einar Spurkeland i fagnettverket Bullby
Einar Spurkeland i fagnettverket Bullby

Oslopakke 3 og Groruddalen: Statens penger går rett «vest»

Oslopakke 3-avtalen 2017-2036 fra 2016 mellom Akershus fylkeskommune og Oslo kommune har ført til overføring av statlige midler og en betydelig andel av bompengeinntektene til Oslo vest/sentrum. Pengestrømmen går rett vest fordi prosjekter i Groruddalen og Oslo nord/øst ikke konkurrerer med E18 vestkorridoren og Fornebubanen.

Kostnadsoverslag for prosjekter i Oslo vest må skremme vettet av Stortinget og regjeringen. Det må etterlyses en revisjon av prosjektene som ligger under E18 vestkorridoren og Fornebubanen før det er for sent. Tar man med Bjørvika og tunneler og tilførselsveier i Oslo sentrum, blir det enda større beløp til Oslo vest.

Vegvesenet (2023) bekreftet at de ikke har kontroll over kostnadene. Etappe 1, E18 Lysaker – Ramstadsletta, har en ramme på 20,6 mrd. (2024) kroner etter de siste beregningene. Kostnadsrammen for prosjektet er på 23,1 mrd. (2024) kroner. Ramstadsletta – Nesbru, som er etappe to på E18 Vestkorridoren, planlegges med en ramme på 12,2 milliarder (2021) kroner. For ett år siden opplyste vegvesenet at det på grunn av stor økning i prosjektkostnader og reduserte planmidler, vil vegvesenet få kostnadene ned.

Riksrevisjonen bør på eget initiativ undersøke om Oslopakke 3 følger de retningslinjer som er gitt av Stortinget. En slik revisjon ble gjort for Oslopakke 2. Den gang ble det kraftig kritikk av Samferdselsdepartementet og håndteringen av midlene. Flere burde bli urolig for resultatene etter Oslopakke 3.

Løftebrudd

Løftene til Groruddalen og Oslo nord/øst har aldri blitt innfridd. Selv løftene om investeringer i trikk og bygate i Trondheimsveien er ikke gjennomført. Handelssentrene, lager- og terminalbedriftene har fortsatt fortidens tilførselsveier og kapasiteten på Alnabru jernbaneterminal er for lengst sprengt.

Derfor har stadig flere transport-, lager- og terminalbedrifter etablert virksomheter utenfor Oslo med lastebiltransport til og fra jernbaneterminalen og terminalbedriftene på Alnabru. Resultatet er flere lastebiler til og fra Groruddalen. Dnb melder at prisene på lagerleie i Oslo-området har økt med 39 pst. siden 2018, som er også en årsak til at mange lager- og terminalvirksomheter etablerer nye lokaler andre steder på Østlandet selv om det mangler jernbanetilknytning.

Kollektivopprøret

Kollektivopprøret i Groruddalen har bevisstgjort befolkningen, og har ført til at stadig flere krever at det nå må være Groruddalen sin tur. Flere kommuner på nedre Romerike ønsker også en målrettet satsing på bedre kollektivtilbud internt på nedre Romerike inklusiv Groruddalen og til og fra Oslo sentrum.

Man skulle prioritere store kollektivtransporttiltak, Fornebubanen, ny sentrumstunnel for T-banen, baneløsning for Nedre Romerike og nytt signal- og sikringsanlegg for T-banen. I tillegg til oppgradering av eksisterende T-baner og samlet  plan for oppgradering av eksisterende trikkenett tilpasset nye trikker. Ruter svarer med rutekutt i Groruddalen.

I en ny rapport om bompengeinntektene viser det seg at mens størstedelen av bompengene kreves inn i Groruddalen/Øst, så brukes mesteparten av midlene i Oslo vest/sentrum. I praksis overføres midler til prosjekter som E18 vestover og Fornebubanen, mens Oslo Nord/Øst avspises med bagatellmessig støtte foruten at bussruter legges ned og får færre avganger. Kollapset i kollektivtilbudet vil tidligst bli rettet opp igjen etter sommeren.

Fornebubanen

Fornebubanen fra Fornebu til Majorstuen blir 8,3 km lang, hvorav 3,1 km i Bærum og 5,2 km i Oslo, og 6 stasjoner og stasjon på Fornebu for hensetting og service av vogner. Banen føres inn på det ordinære T-banenettet ved Majorstuen. Det blir nytt signal- og sikringsanlegg fram til Helsfyr. Fornebubanen forsyner seg grovt av Oslopakke 3-midler.

Prosjektet er omfattet av den såkalte 50/50-ordningen der staten dekker 50 pst. av kostnadene. Det statlige bidraget er på 8,6 mrd. 2022 kr. Men kostnadssprekk fører til en kostnadsøkning på 4,3 mrd. 2018 kr  i tillegg til budsjettrammen på 16,2 mrd. 2018 kr. I Hurdalsplattformen lovet  Støre-regjeringen å øke det statlige bidraget til 70 pst. Det forsterker prioriteringen av Oslo vest dersom Groruddalen godtar fortsatt skjevfordeling av de statlige midlene og bompengeinntektene.

Ruter som «bremsekloss»

Ruter sine rutekutt i Groruddalen de siste månedene har satt sinnene i kok i Groruddalen. Ruter mener det er nok å ta vare på og utnytte den infrastrukturen som er etablert i Groruddalen. Med befolkningsvekst og byutvikling på flere steder i Groruddalen betyr dette i praksis at flere må belage seg på ståplass på buss og t-bane. Nye trikkelinjer er høyst usikkert.

Ruter sin prioritering:

• Opprusting av Majorstuen stasjon: 1,1 mrd. kroner.

• Syv nye vognsett til Fornebu-banen, som også kan gå på Grorudbanen: 700 mill. kroner.

• Drift Fornebubanen: 400 mill. kroner pr. år.

• Nye vogner på Holmenkollbanen, kan også gå på Kolsåsbanen og Lamberseterbanen: 1,6 mrd. kroner.

• Nytt anlegg for Fornebubanen: 1,2 mrd. kroner.

• Drift anlegg Fornebubanen: 300 mill. kroner pr. år

Da er det ikke tatt høyde for mulige overskridelser.

Ruter vil også ha en ny tunnel gjennom sentrum til en ukjent regning. Volvatsvingen og Ensjøsvingen frarådes fordi det vil utsette ny T-banetunnel gjennom sentrum. Ruter vil også ha 100 mill. kroner til fremkommelighetstiltak for buss og trikk. Det vil koste 200 mill. kroner å gjøre 80 pst av holdeplassene i Oslo fremkommelig for alle. Endringsforslag for trikkerutene er prioritert sentrum/vest.

Helt nye trikkelinjer nevnes langs Ring 2 og til Tonsenhagen og anbefalt trikkestrategi fra Ruter er:

• Ingen trikk til Økern/Hovin.

• Ingen trikk via Grønland

• Ingen trikk langs Ring 2

• Bjerke-Økern-Bryn kan vurderes for trikk eller buss.

• Trikk Trondheimsveien-Bjerke bør få reguleringsplan.

Ruter har dessverre blitt en bremsekloss for utvikling av kollektivtilbudet for t-bane og trikk i Groruddalen samtidig som de kutter i bussrutetilbudet. Listen over rutekutt er for lang til å vises her. Den oppdateres også nesten daglig.

E18 vestkorridoren

E18 Vestkorridoren er 17 km ny hovedvei mellom Lysaker i Bærum og Drengsrud i Asker. I 2009 ble E18 Vestkorridoren anslått å koste 5,7 milliarder kroner. I 2020 hadde det totale kostnadsanslaget steget til 60,1 milliarder kroner. Det er ventet at overskridelsene vil øke innen anlegget står ferdig.

Vestkorridoren omfatter tre del-etapper og ny kollektivterminal på Lysaker.

• Lysaker – Ramstadsletta.

Anleggsarbeider pågår.

• Ramstadsletta – Nesbru. Det pågår arbeid med reguleringsplan.

• Nesbru – Drengsrud.

• Lysaker kollektivterminal. Det pågår arbeid med reguleringsplan.