For noen måneder siden banket det forsiktig på døra i avishuset. Tre tiendeklassinger sto der, med ønske om å fortelle om elevbedriften de har startet opp. Nå er de tilbake, denne gangen alle fire.
– Vi vant to priser i fylkesmesterskapet som var tirsdag før påske, sier André Hovland Thiesen stolt.
Det er fire stolte ungdommer som nå tropper opp i avishuset, med både kjærligheter på pinne og de store sjekkene som viser bedriften. De viser dem stolt fram.
– Vi trodde ikke at det kom til å bli så stort, sier Jacob Aras Spindari, som er sosiale medier-ansvarlig. Han er naturlig nok litt ekstra stolt over tredjeplass for beste sosiale medier.
Sto på før jul
Å starte en elevbedrift er ikke bare-bare. Det kan gutta i STUS skrive under på.
– Vi produserte som bare det før julemarked i desember, ler André.
– Det er det som er gøy, å være ute på marked og selge det vi har lagd, tilføyer Jacob raskt.
Da er den tunge og nokså klissete jobben med å lage kjærligheter verdt det.
– Vil dere røpe oppskriften, da?
– Nei, den er hemmelig! slår de fire raskt fast i kor.
Alt de vil røpe er smakene: rød bringebær, gul sitron og oransje appelsin.
– Vi selger dem enkeltvis og i tre-pakninger, så man kan få det man ønsker, sier André.
Stolte gründere
Elevbedriften varer bare fram til skoleåret er over. De fire ungdommene skal videre på ulike videregående skoler, men det er ikke sikkert at det blir siste gang de lager egen bedrift.
– Vi har hatt en idé om å fortsette, men det blir vanskelig når vi begynner på forskjellige skoler. Vi får se litt hvilke muligheter som finnes, sier Stanislav Georgiev.
Fordelen etter dette året, påpeker de, er at de jo tross alt vet en del om hva som faktisk kreves i en bedrift.
– Får jeg en knallidé som skal redde verden, så er det digg at jeg vet litt om hva man må huske på, påpeker André.
Verdifull erfaring
Året som gründere toppet seg like før påske, da de som en av 60 elevbedrifter deltok i fylkesmesterskapet for elevbedrifter.
– Dere måtte vel pitche, da? Hvordan gikk det?
– Pitchen blir helt katastrofe, sier André, og ler sammen med de andre.
– Det gikk fint da vi pitcha for dem som gikk forbi ute, men da vi skulle opp for å pitche... sier Noah Ali Abbukarim og lar slutten på setningen henge litt i lufta.
Heldigvis viste deg seg at kjærlighetsproduksjon, det liker også juryer i elevbedrift-konkurranser. For det ble en tredjeplass innen konkurransen «Best in Business», for elevbedrifter som har lagd et produkt som er ute på markedet, og en tredjeplass for «Beste sosiale medier».
– Det er vi veldig fornøyd med! understreker de fire.